Coca-Cola kondigt besparingen aan | RetailDetail

Coca-Cola kondigt besparingen aan

Coca-Cola kondigt besparingen aan

Na tegenvallende resultaten in het derde kwartaal heeft frisdrankenproducent Coca-Cola fikse besparingen aangekondigd. Een groeiende bezorgdheid rond obesitas zorgt voor een tragere groei van het bedrijf.

2,5 miljard besparen

De omzet van Coca-Cola viel in het derde kwartaal licht terug van 12 miljard dollar naar 11,98 miljard dollar (9,41 miljard euro), hoewel analisten een kleine groei tot 12,1 miljard dollar (9,50 miljard euro) hadden voorspeld.

 

Een vertraagde internationale groei en de bezorgdheid rond kunstmatige suikers en zwaarlijvigheid worden als belangrijkste factoren voor de terugval aangeduid. CEO Muhtar Kent kreeg daarnaast het verwijt van aandeelhouders dat hij niet snel genoeg reageerde op de situatie. Hij heeft nu een besparingsplan aangekondigd, waarmee het bedrijf tegen 2019 drie miljard dollar (net geen 2,5 miljard euro) moet uitsparen.

 

Snellere verkoop fabrieken

Als onderdeel van dat plan zal het merendeel van de bottelarijen tegen een versneld tempo verkocht worden aan onafhankelijke ondernemers. Dat moet nu tegen 2017 gebeuren, drie jaar sneller dan voorheen gepland.

 

In het derde kwartaal haalde Coca-Cola toch nog een mooie nettowinst van 2,1 miljard dollar (1,7 miljard euro), al was die toch 14 procent lager dan een jaar eerder. In Noord-Amerika viel het verkochte volume terug met 1 procent, terwijl het in de rest van de wereld met 1 procent steeg. Analisten hadden echter wereldwijd een groei van 3,4 procent verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.