Coca-Cola kondigt besparingen aan | RetailDetail

Coca-Cola kondigt besparingen aan

Coca-Cola kondigt besparingen aan

Na tegenvallende resultaten in het derde kwartaal heeft frisdrankenproducent Coca-Cola fikse besparingen aangekondigd. Een groeiende bezorgdheid rond obesitas zorgt voor een tragere groei van het bedrijf.

2,5 miljard besparen

De omzet van Coca-Cola viel in het derde kwartaal licht terug van 12 miljard dollar naar 11,98 miljard dollar (9,41 miljard euro), hoewel analisten een kleine groei tot 12,1 miljard dollar (9,50 miljard euro) hadden voorspeld.

 

Een vertraagde internationale groei en de bezorgdheid rond kunstmatige suikers en zwaarlijvigheid worden als belangrijkste factoren voor de terugval aangeduid. CEO Muhtar Kent kreeg daarnaast het verwijt van aandeelhouders dat hij niet snel genoeg reageerde op de situatie. Hij heeft nu een besparingsplan aangekondigd, waarmee het bedrijf tegen 2019 drie miljard dollar (net geen 2,5 miljard euro) moet uitsparen.

 

Snellere verkoop fabrieken

Als onderdeel van dat plan zal het merendeel van de bottelarijen tegen een versneld tempo verkocht worden aan onafhankelijke ondernemers. Dat moet nu tegen 2017 gebeuren, drie jaar sneller dan voorheen gepland.

 

In het derde kwartaal haalde Coca-Cola toch nog een mooie nettowinst van 2,1 miljard dollar (1,7 miljard euro), al was die toch 14 procent lager dan een jaar eerder. In Noord-Amerika viel het verkochte volume terug met 1 procent, terwijl het in de rest van de wereld met 1 procent steeg. Analisten hadden echter wereldwijd een groei van 3,4 procent verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.