Colruyt: “Jumbo een warm onthaal geven”

Colruyt: “Jumbo een warm onthaal geven”

Colruyt verwacht voor dit jaar een lichtjes hogere nettowinst. De supermarktketen gaf op de algemene vergadering ook aan niet bang te zijn voor de toenemende concurrentie en zegt integendeel Jumbo een "warm onthaal" te zullen geven.

 

Gematigd optimistisch

Nogal wat analisten en beleggers hadden een pessimistische voorspelling verwacht op de algemene vergadering van Colruyt, maar die kwam er dus niet. De retailer verwacht voor het lopende boekjaar, dat eindigt in maart, een licht hogere nettowinst. Vorig jaar bedroeg die 372 miljoen euro. Een prognose over de bedrijfswinst gaf Colruyt niet.

 

Het gematigde optimisme van de retailgroep geeft aan dat ze niet bang is van nieuwe concurrenten zoals Jumbo. Zoals bekend zal de Nederlandse supermarktketen dit jaar nog haar drie eerste vestigingen openen in België en ziet ze op termijn ruimte voor een honderdtal winkels. Ook die andere Nederlandse speler, Albert Heijn, heeft plannen voor dertig tot vijftig nieuwe vestigingen.

 

"Geen bedreiging voor ons"

Volgens operationeel directeur Marc Hofman is Jumbo op langere termijn geen bedreiging voor zijn keten, maar mogelijk wel voor enkele concurrenten. "We trekken de parallel met de komst van Albert Heijn naar België, enkele jaren geleden", zegt hij in De Tijd. "Toen zagen we kort impact op onze winkels in de buurt van Albert Heijn-winkels, maar op lange termijn heeft het ons niet geschaad."

 

Ook na de komst van Jumbo wil Colruyt in elk geval trouw blijven aan zijn laagsteprijzenstrategie. Hoe de winkelketen Jumbo verder wil bestrijden, houdt CEO Jef Colruyt voor zichzelf: "Dat ga ik u niet zeggen, maar we zijn gereed. We zullen ze een warm onthaal geven."