Colruyt beschuldigt Albert Heijn van manipuleren prijsonderzoek | RetailDetail

Colruyt beschuldigt Albert Heijn van manipuleren prijsonderzoek

Colruyt beschuldigt Albert Heijn van manipuleren prijsonderzoek

Volgens Colruyt manipuleert Albert Heijn het prijsonderzoek van Test-Aankoop door de prijzen te laten zakken net voordat de consumentenorganisatie de prijzen van de verschillende supermarkten vergelijkt.

Te weinig middelen voor Test-Aankoop

“We ontdekten dat Albert Heijn vorig jaar al voor sommige producten zijn prijzen verlaagde tijdens de metingen. Dat gebeurde dit jaar ook bij de huismerken en de nationale merken”, zegt Frans Colruyt, operationeel ­directeur van de Colruyt Group, aan Het Nieuwsblad. “Bovendien zien we dat eens de metingen van Test-Aankoop zijn uitgevoerd, Albert Heijn zijn prijzen opnieuw verhoogt.”

 

Volgens Colruyt treft Test-Aankoop hierin geen schuld, aangezien ze niet de middelen hebben om het hele jaar door de prijzen te meten. Colruyt doet dat wel, om de prijzen zelf aan te kunnen passen aan die van de concurrentie, en kwam zo het gedrag van Albert Heijn op het spoor.

 

AH: "Weten niet wanneer Test-Aankoop langskomt"

"Wij volgen de markt, zoals iedereen", zo reageert Sally Herygers van Albert Heijn in België. "Niemand weet wanneer Test-Aankoop langskomt, wij dus ook niet. En wij hebben het volste vertrouwen in het rapport van Test-Aankoop."

 

In Nederland was onlangs ook al een gelijkaardig geval, waarbij de Nederlandse Consumentenbond de supermarktketen Dekamarkt betichtte van fraude. Ook die supermarkt zou steevast de prijzen verlagen net voor het bezoek van de consumentenorganisatie, waardoor het beter uit het prijsonderzoek wist te komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.