Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf
Shutterstock

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

“Colruyt heeft een voorbeeldfunctie”

De snelle opeenvolging van nieuwsberichten over dierenleed in kippenbedrijven en slachthuizen heeft voor heel wat beroering gezorgd: niet alleen bij de consument, maar ook bij de grootwarenhuizen klinkt de roep naar meer toezicht op en transparantie binnen de sector steeds luider. Na verontruste reacties van klanten nam Colruyt het heft in eigen handen: sinds eind oktober laat de supermarktketen verrassingscontroles uitvoeren bij zijn leveranciers. Op die manier hoopt het bedrijf meer garanties te krijgen dat het vlees verkoopt van dieren die in alle fasen van de keten respectvol behandeld zijn, zo klinkt het bij Colruyt.

 

In 2016 werden in opdracht van Colruyt meer dan twintigduizend runderen en vierhonderdduizend varkens geslacht. Het bedrijf is daarmee een grootproducent van vleesproducten, maar geeft toe dat het de oorsprong daarvan niet altijd consequent gecontroleerd heeft in het verleden. “We hebben ons vooral gefocust op de kwaliteitseisen tijdens de verwerking van het vlees,” zegt Stefan Goethaert, directeur van de productieafdeling Colruyt Group Fine Food.

 

Ook in Brussel en Wallonië

Met de controles die Colruyt nu zelf laat uitvoeren door een extern bureau hekelt de keten ook de gebrekkige doorstroming van overheidsinformatie. Rapporten die dierenartsen opstellen in opdracht van de Dienst Dierenwelzijn en het FAVV zijn vertrouwelijk en worden enkel gedeeld met de betrokken bedrijven. 

 

De maatregel die Colruyt nu neemt, staat ook los van het convenant dat Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts afsloot met de sectorfederatie Febev: “Dat convenant geldt alleen in Vlaanderen en dus niet voor onze partners in Brussel en Wallonië,” zegt Goethaert. “Ook zij zullen cameratoezicht en een audit van de Thomas More hogeschool moeten toestaan.”

 

Colruyt is overigens niet de eerste supermarktketen die met dit soort controles voor de dag komt. “Carrefour laat de slachthuizen waarmee ze samenwerkt al jaren onaangekondigd bezoeken door externe specialisten,” reageert Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve op Twitter. De sector zelf juicht het initiatief toe en hoopt dat het positief zal werken op het gedeukte consumentenvertrouwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top