Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf
Shutterstock

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

“Colruyt heeft een voorbeeldfunctie”

De snelle opeenvolging van nieuwsberichten over dierenleed in kippenbedrijven en slachthuizen heeft voor heel wat beroering gezorgd: niet alleen bij de consument, maar ook bij de grootwarenhuizen klinkt de roep naar meer toezicht op en transparantie binnen de sector steeds luider. Na verontruste reacties van klanten nam Colruyt het heft in eigen handen: sinds eind oktober laat de supermarktketen verrassingscontroles uitvoeren bij zijn leveranciers. Op die manier hoopt het bedrijf meer garanties te krijgen dat het vlees verkoopt van dieren die in alle fasen van de keten respectvol behandeld zijn, zo klinkt het bij Colruyt.

 

In 2016 werden in opdracht van Colruyt meer dan twintigduizend runderen en vierhonderdduizend varkens geslacht. Het bedrijf is daarmee een grootproducent van vleesproducten, maar geeft toe dat het de oorsprong daarvan niet altijd consequent gecontroleerd heeft in het verleden. “We hebben ons vooral gefocust op de kwaliteitseisen tijdens de verwerking van het vlees,” zegt Stefan Goethaert, directeur van de productieafdeling Colruyt Group Fine Food.

 

Ook in Brussel en Wallonië

Met de controles die Colruyt nu zelf laat uitvoeren door een extern bureau hekelt de keten ook de gebrekkige doorstroming van overheidsinformatie. Rapporten die dierenartsen opstellen in opdracht van de Dienst Dierenwelzijn en het FAVV zijn vertrouwelijk en worden enkel gedeeld met de betrokken bedrijven. 

 

De maatregel die Colruyt nu neemt, staat ook los van het convenant dat Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts afsloot met de sectorfederatie Febev: “Dat convenant geldt alleen in Vlaanderen en dus niet voor onze partners in Brussel en Wallonië,” zegt Goethaert. “Ook zij zullen cameratoezicht en een audit van de Thomas More hogeschool moeten toestaan.”

 

Colruyt is overigens niet de eerste supermarktketen die met dit soort controles voor de dag komt. “Carrefour laat de slachthuizen waarmee ze samenwerkt al jaren onaangekondigd bezoeken door externe specialisten,” reageert Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve op Twitter. De sector zelf juicht het initiatief toe en hoopt dat het positief zal werken op het gedeukte consumentenvertrouwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.