Colruyt in de clinch met Mars en Red Bull

De Europese inkoopgroepering Agecore, waarvan ook Colruyt deel uitmaakt, zet z’n leveranciers Mars, Red Bull en Heineken onder druk. Leden stoppen hun bestellingen. Ook in de Colruyt-winkels worden de gevolgen stilaan zichtbaar.

 

De eis: lagere inkoopprijzen

Met de boycotactie willen de aangesloten retailers betere inkoopvoorwaarden afdwingen van hun leveranciers: ze eisen dat de inkoopprijzen met minstens 0,8% dalen. De gevolgen van de actie werden eerst zichtbaar bij de Duitse marktleider Edeka, melden onze collega’s van Lebensmittel Zeitung. Verschillende referenties van Mars, Red Bull en Heineken zijn er niet meer in de schappen te vinden. Het zou gaan om 56 producten van Mars, 21 van Red Bull en 14 van Heineken. Dat is nog maar een eerste fase, de druk kan nog worden opgevoerd, meent het vakblad. Al is de timing, net voor de belangrijke eindejaarsverkopen, wel opmerkelijk.
 

Een check in de Collect & Go webshop leert dat in de categorie snoepgoed verschillende referenties van Mars, Maltesers, M&M’s, Bounty en Twix ‘tijdelijk niet beschikbaar’ zijn. Hetzelfde geldt voor kattenvoer van Perfect Fit en hondenvoer van Pedigree. Red Bull in blikjes van 25cl is evenmin voorradig. In de winkel valt het met de voorraad candybars nog mee maar blijken verschillende referenties petfood uitgeput en schittert Red Bull door afwezigheid.
 

Met de boycotactie is Agecore niet aan zijn proefstuk toe. Afgelopen voorjaar haalde de inkoopgroepering honderden producten van Nestlé uit de rekken. Ook toen deed Colruyt mee, zei het op iets beperkter schaal. Het conflict sleepte aan van half februari tot eind april, toen er eindelijk een akkoord werd bereikt. Details over de deal werden toen niet vrijgegeven, maar waarnemers gaan ervan uit dat Nestlé wel degelijk toegevingen heeft gedaan. Het ziet er nu naar uit dat Mars en Red Bull hetzelfde lot zullen ondergaan. Inkoopalliantie AgeCore vertegenwoordigt een omzet van zo’n 140 miljard euro en bestaat naast Colruyt en Edeka ook uit Coop (Zwitserland), Intermarché (Frankrijk), Conad (Italië) en Eroski (Spanje).