Colruyt, Delhaize en Lidl strijden om 'Ik ben meer dan mijn kassaticket Award'

Colruyt, Delhaize en Lidl strijden om 'Ik ben meer dan mijn kassaticket Award'

De 'Ik ben meer dan mijn kassaticket'-award wil de supermarkt belonen die er het best in slaagt om van duurzame voeding de norm te maken. Op de shortlist prijken initiatieven van Colruyt, Lidl en Delhaize.

 

Duurzame keuzes maken

Welke supermarkt maakt het ons gemakkelijker om duurzame keuzes te maken als we boodschappen doen? Dat is de belangrijkste vraag die de burgerbeweging ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ zich stelt. De beweging is een initiatief van diverse organisaties, waaronder Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Test Aankoop en Fairtrade Belgium. Samen met de lezers van De Standaard gaan ze op zoek naar het beste initiatief van de drie projecten die het tot de shortlist gebracht hebben. Die drie werden door een jury van experts gekozen uit elf inzendingen

 

  • Colruyt lanceerde onder de naam ‘Aan tafel in 1 2 3 euro’ een samenwerkingsproject met verschillende sociale partners. Bedoeling is om mensen die het niet al te breed hebben, toch toegang te geven tot evenwichtige voeding. Dat gebeurt via een tweewekelijks receptenboekje met zes recepten die maximaal 1, 2 of 3 euro per portie kosten.

  • Delicata is de naam van het nieuwe huismerk voor duurzame chocolade van Delhaize. Het label streeft naar 100% duurzaamheid van de volledige productieketen en werkt daarvoor samen met Tony’s Chocolonely’s “Open Chain”-platform. Op die manier ondersteunt Delhaize de boerencoöperaties.

  • Lidl gooit het over een andere boeg door productcategorieën in zijn geheel te verduurzamen volgens erkende standaarden. De discounter wil zo duurzame producten voor iedereen bereikbaar maken en keuzestress bij klanten wegnemen.