Colruyt en Albert Heijn gaan speciale fruittreinen inleggen

Colruyt en Albert Heijn gaan speciale fruittreinen inleggen

Een nieuwe treinverbinding, CoolRail, vervoert sinds kort versproducten uit Valencia naar Nederland, Belgie en Duitsland. Albert Heijn, Colruyt, Edeka, Plus, Sligro en logistieke dienstverleners willen zo de CO2-uitstoot met 70% doen dalen.

Vers duurzaam vervoeren

De deelnemers aan het initiatief willen met de spoorverbinding iedere week grote partijen verse groenten en fruit uit de Spaanse kuststreek duurzaam gaan vervoeren naar Rotterdam en van daaruit naar supermarkten in België, Duitsland en Nederland. Zij verwachten zo ruim 70% CO2  te besparen ten opzichte van wegtransport. Vanuit Rotterdam worden jaarlijks meer dan 1,5 miljoen ton versladingen voor de Noord-Europese markt aangevoerd.

 

De nieuwe lijn tussen de treinterminals in het Spaanse Almussafes in Valencia en CTS Köln wordt uitgevoerd door Transfesa, een onderdeel van DB-Schenker. Op dit moment gaan de versproducten nog over de weg vanaf Keulen naar de distributiecentra van de ketens. Volgend jaar rijden treinen van CoolRail ook vanuit Keulen het vers naar Rotterdam: dit gebeurt dan vijf keer per week in plaats van twee keer.

 

CoolRail vraagt partijen om zich aan te sluiten om de aanvoerlijn verder uit te breiden. Aan de verbinding werkten ook agf-groothandel Bakker Barendrecht, dienstverlener in meermalige verpakkingen Euro Pool System, agf-leverancier Smeding, Visbeen Transport, Havenbedrijf Rotterdam en adviesbureau Mercator Novus mee.

Tags: