Colruyt en Albert Heijn gaan speciale fruittreinen inleggen | RetailDetail

Colruyt en Albert Heijn gaan speciale fruittreinen inleggen

Colruyt en Albert Heijn gaan speciale fruittreinen inleggen
shutterstock

Een nieuwe treinverbinding, CoolRail, vervoert sinds kort versproducten uit Valencia naar Nederland, Belgie en Duitsland. Albert Heijn, Colruyt, Edeka, Plus, Sligro en logistieke dienstverleners willen zo de CO2-uitstoot met 70% doen dalen.

Vers duurzaam vervoeren

De deelnemers aan het initiatief willen met de spoorverbinding iedere week grote partijen verse groenten en fruit uit de Spaanse kuststreek duurzaam gaan vervoeren naar Rotterdam en van daaruit naar supermarkten in België, Duitsland en Nederland. Zij verwachten zo ruim 70% CO2  te besparen ten opzichte van wegtransport. Vanuit Rotterdam worden jaarlijks meer dan 1,5 miljoen ton versladingen voor de Noord-Europese markt aangevoerd.

 

De nieuwe lijn tussen de treinterminals in het Spaanse Almussafes in Valencia en CTS Köln wordt uitgevoerd door Transfesa, een onderdeel van DB-Schenker. Op dit moment gaan de versproducten nog over de weg vanaf Keulen naar de distributiecentra van de ketens. Volgend jaar rijden treinen van CoolRail ook vanuit Keulen het vers naar Rotterdam: dit gebeurt dan vijf keer per week in plaats van twee keer.

 

CoolRail vraagt partijen om zich aan te sluiten om de aanvoerlijn verder uit te breiden. Aan de verbinding werkten ook agf-groothandel Bakker Barendrecht, dienstverlener in meermalige verpakkingen Euro Pool System, agf-leverancier Smeding, Visbeen Transport, Havenbedrijf Rotterdam en adviesbureau Mercator Novus mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.