Colruyt en Albert Heijn gaan speciale fruittreinen inleggen | RetailDetail

Colruyt en Albert Heijn gaan speciale fruittreinen inleggen

Colruyt en Albert Heijn gaan speciale fruittreinen inleggen
shutterstock

Een nieuwe treinverbinding, CoolRail, vervoert sinds kort versproducten uit Valencia naar Nederland, Belgie en Duitsland. Albert Heijn, Colruyt, Edeka, Plus, Sligro en logistieke dienstverleners willen zo de CO2-uitstoot met 70% doen dalen.

Vers duurzaam vervoeren

De deelnemers aan het initiatief willen met de spoorverbinding iedere week grote partijen verse groenten en fruit uit de Spaanse kuststreek duurzaam gaan vervoeren naar Rotterdam en van daaruit naar supermarkten in België, Duitsland en Nederland. Zij verwachten zo ruim 70% CO2  te besparen ten opzichte van wegtransport. Vanuit Rotterdam worden jaarlijks meer dan 1,5 miljoen ton versladingen voor de Noord-Europese markt aangevoerd.

 

De nieuwe lijn tussen de treinterminals in het Spaanse Almussafes in Valencia en CTS Köln wordt uitgevoerd door Transfesa, een onderdeel van DB-Schenker. Op dit moment gaan de versproducten nog over de weg vanaf Keulen naar de distributiecentra van de ketens. Volgend jaar rijden treinen van CoolRail ook vanuit Keulen het vers naar Rotterdam: dit gebeurt dan vijf keer per week in plaats van twee keer.

 

CoolRail vraagt partijen om zich aan te sluiten om de aanvoerlijn verder uit te breiden. Aan de verbinding werkten ook agf-groothandel Bakker Barendrecht, dienstverlener in meermalige verpakkingen Euro Pool System, agf-leverancier Smeding, Visbeen Transport, Havenbedrijf Rotterdam en adviesbureau Mercator Novus mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.