Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken | RetailDetail

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken
Foto: monticello / Shutterstock.com

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

 

Twee maanden lang uit de rekken

Het conflict tussen PepsiCo en Colruyt, dat toch zo’n twee maanden heeft aangesleept, is volgens De Tijd eindelijk opgelost. Colruyt eiste toen lagere prijzen van PepsiCo, waar de producent niet op wilde ingaan. Als tegenreactie verwijderde de supermarktgroep uit Halle 29 producten van de fabrikant uit de rekken, gaande van Lay’s-Chips over de dranken 7UP en Tropicana tot Quaker-ontbijtgranen. Zelfs sommige verpakkingen van colarivaal Pepsi waren niet meer in de winkels te vinden.

 

Aanleiding voor het dispuut waren de betere voorwaarden die Delhaize had weten te verkrijgen bij PepsiCo ten gevolge van de fusie met Ahold. Na die fusie ging het nieuw ontstane Ahold Delhaize meteen aan de onderhandelingstafel zitten met zijn leveranciers om prijsverlagingen te verkrijgen.

 

Of Colruyt er ondertussen in is geslaagd om kortingen te bedingen van PepsiCo is niet duidelijk. Wel laat een woordvoerder weten dat de PepsiCo-producten vanaf nu weer in de supermarkten komen te liggen en dat Colruyt ervoor zorgt “dat dit zo snel mogelijk gebeurt”, klinkt het in De Tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.