Colruyt Group begint met kassaloos shoppen bij Spar

Colruyt Group begint met kassaloos shoppen bij Spar

Kassaloos shoppen kan vanaf vandaag bij Spar in Wespelaar. Shoppers kunnen er met 'Scan. Pay. Go.' hun boodschappen zelf scannen en afrekenen met hun smartphone, zonder aan te schuiven aan de kassa. 

 

“Geen rij voor mij”

Geen rij voor mij, is de slogan van het nieuwe 'Scan. Pay. Go.'-systeem van Retail Partners Colruyt Group. Klanten uit Wespelaar kunnen vanaf vandaag in hun Spar boodschappen zelf met hun smartphone scannen en mobiel afrekenen, zonder dat er een medewerker aan te pas komt. Shoppers scannen met het systeem namelijk zelf de streepjescodes van alle artikelen voor ze die in hun kar of winkelmandje leggen. Op die manier worden de producten ook aan een virtueel winkelmandje toegevoegd, dat ze op het einde van hun winkelbezoek enkel nog in de app zelf hoeven af te rekenen. 

 

Het enige wat shoppers die het mobiele selfscansysteem willen gebruiken nodig hebben, is een smartphone met de speciale app 'Scan. Pay. Go.' en de Xtra-getrouwheidskaart van de Colruyt Group. Betalen gebeurt via de Bancontact-app of met de eigen app van de bank, die de ‘Scan. Pay. Go.’-app voor je opent op het moment van afrekenen.

 

“Enige wat klanten nodig hebben, is hun smartphone”

Spar heeft trouwens speciale boodschappentasjes ontworpen met een zijvakje om je smartphone in te stoppen, zodat je die tijdens het winkelen altijd bij de hand hebt. Voor onverpakte producten, zoals groenten en fruit, zijn er in de winkel digitale weegschalen voorzien. Klanten kunnen ook op elk moment het huidige totaalbedrag van hun winkelmandje raadplegen.

 

Na het afrekenen krijgen ze hun kasticket eveneens virtueel via de app: aangezien ze niet bij een kassa afrekenen wordt er geen papieren bonnetje gegeven. “Geen aparte scanner, geen apart betaalsysteem, geen apart kasticket. Het enige wat onze klanten nodig hebben, is hun smartphone”, zegt algemeen directeur Dirk Depoorter van Retail Partners Colruyt Group, de licentiehouder van Spar in België.  Wat de veiligheid betreft, gaan ze bij Spar naar eigen zeggen uit van vertrouwen in de klant. Net zoals bij de huidige selfscan-kassa’s, zullen ook hier willekeurige steekproefcontroles gebeuren. 

 

Toch nog een kassamoment

In navolging van de kassaloze testwinkels van AH to go en Spar University in Nederland, is het mobiele scansysteem tot stand gekomen om klanten sneller en gemakkelijker boodschappen te laten doen. Of de tijdswinst echt zo groot is, valt nog te bekijken. Gehaaste shoppers moeten nog twee keer verplicht halthouden – en dus potentieel aanschuiven – in hun winkeltraject.

 

Er is immers toch een kassamoment ingebouwd in de procedure: naast de klassieke kassa’s is nu een check-outlijn voorzien. Pas hier kunnen klanten, door een QR-code te scannen, hun winkelmandje in de app afrekenen. Wanneer de boodschappen betaald zijn, krijgt de shopper een QR-code op zijn smartphonescherm te zien, die hij dan een laatste keer moet scannen om de poortjes te openen en de winkel te verlaten. 

 

Anders dan bij de Hema-supermarkten van Alibaba of bij Amazon Go is het wel niet nodig om bij het binnenkomen in te checken. Door de koppeling met de Xtra-kaart identificeert de klant zich sowieso van zodra hij of zij artikelen in de app begint te scannen. Klanten kunnen ook altijd kiezen tussen de twee systemen, zelfs nog tijdens het winkelen: “Klanten die eerst voor de selfscan gekozen hadden en zich daarna bedenken, kunnen nog altijd naar de klassieke kassa”. Na een uur inactiviteit maakt het virtuele winkelmandje in de app zichzelf leeg.

 

In de eerste twee weken zullen er hostessen op de winkelvloer aanwezig zijn om de klanten te begeleiden. “Bij vragen of problemen staat het personeel klaar om te helpen en te begeleiden. Zij hebben daarvoor een specifieke opleiding gekregen”, klinkt het. Ze drukken bij Spar op het hart dat de buurtwinkelketen de klassieke manier van winkelen met bemande kassa’s zeker wil behouden. 

 

Testfase van minstens zes maanden

Wanneer het systeem ook in andere formules van de Colruyt Group wordt uitgerold, valt nog af te wachten. Na de primeur voor Spar Wespelaar vanaf 4 juni, wordt het systeem in de loop van juni nog bij Spar Kalken, Spar Vielsalm en de vestiging van Sint-Genesius-Rode geïmplementeerd. Ook buurtwinkelformule Okay gaat binnenkort met de technologie van start in enkele testwinkels. Na een testfase van minstens zes maanden wordt de verdere uitrol naar andere winkels bekeken.

 

Sinds twee maanden test ook Carrefour Scan&Pay in de Carrefour Express van de Anselmostraat in Antwerpen. Tijdens de testperiode kunnen klanten er hun producten met een aparte app scannen en betalen. “Eens de test rond is, kunnen we dit naar honderden winkels uitrollen (voornamelijk Market en Express) en wordt de functie aan de Carrefour-app toegevoegd”, zegt -woordvoerder Baptiste van Outryve. 

 

Toch is het opvallend dat de eerste experimenten met kassaloze winkels bijna overal plaatsvinden in buurt- en gemakswinkels. Het systeem lijkt immers efficiënter bij grote, volle winkelkarren dan voor wie een snelle hap komt halen, want dankzij het mobiele scansysteem is het vooral handig dat shoppers hun boodschappentas of winkelkar niet meer helemaal leeg hoeven te maken en weer te vullen wanneer ze bij de kassa’s komen.