Colruyt Group breidt samenwerking met Voedselbanken uit | RetailDetail

Colruyt Group breidt samenwerking met Voedselbanken uit

Colruyt Group breidt samenwerking met Voedselbanken uit

De Colruyt Group heeft besloten om de samenwerking met de Voedselbanken uit te breiden na een positieve test bij vier Waalse vestigingen. In de toekomst zullen 15 Colruyt-winkels hun onverkochte voedingswaren ter beschikking stellen van de Voedselbanken.

 

Derde samenwerking met Voedselbanken

Door de nieuwe samenwerking wil Colruyt jaarlijks ongeveer 450 ton aan onverkochte producten verdelen onder verenigingen die zijn aangesloten bij de Voedselbanken. Binnen een jaar zal de samenwerking geëvalueerd en indien nodig bijgesteld worden.

 

Colruyt werkt al sinds 1997 samen met de voedselbanken. Zo verdeelt het onverkochte voedingswaren vanuit het distributiecentrum Dassenveld in Halle en organiseert het jaarlijks een inzameling bij de klanten. Die twee initiatieven zullen ook nu blijven bestaan.

 

Het nieuwe initiatief is een uitbreiding van een project bij vier Waalse winkels. Daar werd maandelijks tussen twee en drie ton voedsel geschonken aan de Voedselbanken. De Colruyt Group zal de verenigingen ook bijstaan in het beheren van hun afval, om zo nog meer voedselverspilling te voorkomen.

 

Voedselverspilling tegen gaan

“Onze voortdurende bezorgdheid is niet alleen om voldoende voedsel te verzamelen om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, maar ook om voor een zo gevarieerd mogelijk productaanbod te kunnen zorgen. Wij verheugen ons dus in meer dan één opzicht over deze samenwerking met Colruyt Group”, stelt Alfons De Vadder, afgevaardigd bestuurder van de Federatie van Voedselbanken.

 

"Bij Colruyt Group vinden wij het onze plicht om voedselverspilling, die enorm veel onnodige verliezen veroorzaakt, zowel op financieel vlak als op het vlak van milieu-impact, zoveel mogelijk tegen te gaan," zegt Tony De Bock, directeur Vakmanschap - Product - Retail bij Colruyt Group. "Dat kan niet zonder een efficiënte logistiek en voorraadbeheer, maar ook een nuttige herverdeling van onverkochte voedingswaren en maatschappelijke betrokkenheid.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.