Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten | RetailDetail

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten
Colruyt Group

Omdat er nood is aan duurzame en smaakvolle appels van eigen bodem, neemt Colruyt Group in samenwerking met lokale appeltelers het voortouw om twee nieuwe varianten op de markt te brengen. 

Lokale consumptie

Consumenten die eens wat anders willen dan een Jonagold, komen algauw uit bij buitenlandse appelrassen. “Jonagold bestaat nu zowat veertig jaar en is over zijn top. Er is nood aan vernieuwing op de Belgische appelmarkt”, analyseert Jan Schockaert, verantwoordelijke aankoop fruit bij de Colruyt Group. “We merken dat klanten, naast uiteraard de smaak van de appel, ook de wens uitdrukken om lokaal te kunnen consumeren.”

 

61% van de appels die Colruyt verkoopt, zijn van Belgische oorsprong: er is dus nog heel wat ruimte om dat aandeel te verhogen. Daarom besloot Colruyt Group om zelf mee te investeren in de ontwikkeling en de teelt van nieuwe appelsoorten. Twee variëteiten kwamen als beste uit proefsessies met klantenpanels: de Magic Star, ontwikkeld door Fresh Forward, en de Coryphée, ontwikkeld door het familiebedrijf Zouk.

 

Beide rassen zijn rode, eerder zoete en knapperige appels die bovendien resistent zijn tegen ziektes en plagen, zodat telers heel weinig tot zelfs helemaal geen geen gewasbeschermingsmiddelen hoeven te gebruiken. Het streefdoel is om residuvrije producten op de markt te brengen.

 

Unieke samenwerking

De twee duurzame appelsoorten worden exclusief voor Colruyt Group geteeld. De eerste oogst voor de variëteit Magic Star is voorzien voor de herfst van 2018, en de exclusiviteit op de plantages loopt tot 2021. Voor de Coryphée is de eerste oogst voorzien voor de herfst van 2021. De exclusiviteit op de verkoop loopt tot 2027. De appels komen op de markt aan een prijs ergens tussen die van Jonagold en die van Pink Lady. 

 

Voor de teelt van de nieuwe appelen sloot Colruyt Group een akkoord met drie van zijn vaste leveranciers: Neven Fruits in Waremme, Wolfcarius Fruit in Markegem en Gebroeders Bangels in Gingelom. Samen engageerden ze zich om te investeren in deze veelbelovende nieuwe variëteiten. Colruyt Group kocht de exclusieve rechten op de verkoop van de ontwikkelaars en neemt de coördinatie van het project en de marketingkosten voor de lancering op zich. Dat een retailer dit doet, is uniek in de wereld, benadrukken de partners. De telers investeren op hun beurt in de aankoop van de fruitbomen en in de productie. 

 

Belgische producten bij Colruyt Group

 Producten  % volume van Belgische oorsprong
 Appels  61%
 Peren  95%
 Tomaten  79%
 Sla  76%
 Verse eieren  100%
 Melk (eigen merken)  100%
 Vlees (varken - rund - kip)  Quasi 100%

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.