Colruyt Group opent eerste fossiele-brandstofvrije OKay-winkel | RetailDetail

Colruyt Group opent eerste fossiele-brandstofvrije OKay-winkel

Colruyt Group opent eerste fossiele-brandstofvrije OKay-winkel

Woensdag opent in Stavelot de eerste vestiging van winkelketen OKay die geen gebruik zal maken van aardgas of stookolie. De verwarming van de winkel gebeurt volledig met restwarmte van de koelinstallaties.

99% minder uitstoot

Voor de elektriciteit rekent de winkel dan weer op Eoly, de duurzame energieproducent van de Colruyt Group. De winkel in Stavelot stoot op die manier maar liefst 99% minder CO2 uit dan een winkel met een traditionele verwarmingsketel.

 

Later dit jaar wordt het systeem ook in gebruik genomen in een nieuwe winkel in Viroinval. Beide gebouwen zijn ook extra geïsoleerd, waardoor de restwarmte voldoende moet zijn om de winkels het hele jaar door te verwarmen. Bovendien maken de koelinstallaties gebruik van propaangas, wat veel milieuvriendelijker is dan chemische koelgassen. Is er tijdens de winter toch te weinig restwarmte, dan wordt er gebruik gemaakt van de hernieuwbare energie van Eoly, dat elektriciteit produceert via zonnepanelen en windturbines.

 

Het systeem zal nu een jaar getest worden, om na te gaan of het goed genoeg werkt. Is dat het geval, dan wordt het mogelijk ook in gebruik genomen bij andere winkels.

 

Eerder dit jaar kondigde de Colruyt Group al aan dat het tegen 2029 enkel nog lage-energiewinkels wil: goed geïsoleerde gebouwen met een kleine energievraag. Tegen 2020 moet de CO2-uitstoot al met 20% gereduceerd zijn ten opzichte van 2008.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.