Colruyt Group presteert beter dan verwacht

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

 

Winstmarges op niveau

De omzet van Colruyt Group steeg in het gebroken boekjaar 2017/18 met 3,4% tot meer dan 9 miljard euro. Het gaat om cijfers zonder de vorig jaar verkochte foodserviceafdeling Pro à Pro. De omzetgroei is te danken aan stijgende prijzen, een uitbreiding van de verkoopoppervlakte en organische groei, meldt de retailer.
 

Hoewel de meeste waarnemers en analisten een verdere druk op de marges hadden voorspeld, bleef de winstgevendheid op niveau: de brutowinstmarge bedroeg 26,0% van de omzet tegenover 25,8% in 2016/17. De nettowinst was 374 miljoen euro (4,1% van de omzet). In de eerste jaarhelft was er wel een margedaling als gevolg van toegenomen prijs- en promodruk, geeft Colruyt toe, maar in de tweede jaarhelft was de Belgische retailmarkt minder concurrentieel dan vorig jaar en werd die daling goedgemaakt.

 

Meer dan 5% online

De omzet van de retailactiviteiten steeg met 3,1% tot bijna 7,5 miljard euro (82,6% van de geconsolideerde omzet). Het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar in België groeide van 31,7% naar 31,8%. Colruyt groeide met 2% en kende een sterk eindejaar. 16 winkels werden volledig vernieuwd en omgebouwd, 42 winkels kregen de ‘look & feel’ van het vernieuwde winkelconcept.

 

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 7%, onder andere dank zij de opening van zes OKay en drie Bio-Planet winkels. Ook de komende jaren voorziet Okay gemiddeld zes nieuwe winkels per jaar. De groothandelsomzet (waaronder Spar en Alvo) ging met 1,4% vooruit tot 782 miljoen euro. De onlineomzet nam toe tot 370 miljoen euro en vertegenwoordigt nu meer dan 5% van de retailomzet exclusief brandstoffen. Dat cijfer werd voornamelijk gerealiseerd door Collect&Go, de online boodschappendienst die marktleider is in België.

 

De retailer wijst erop dat het aandeel van de huismerken verder is toegenomen, mede door prijsverhogingen bij de nationale merken. Maar ook het negatieve effect van grensaankopen neemt toe sinds de invoering van de accijnsverhoging op alcohol.