Colruyt Group presteert beter dan verwacht | RetailDetail

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

Colruyt Group presteert beter dan verwacht
Foto Colruyt

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

 

Winstmarges op niveau

De omzet van Colruyt Group steeg in het gebroken boekjaar 2017/18 met 3,4% tot meer dan 9 miljard euro. Het gaat om cijfers zonder de vorig jaar verkochte foodserviceafdeling Pro à Pro. De omzetgroei is te danken aan stijgende prijzen, een uitbreiding van de verkoopoppervlakte en organische groei, meldt de retailer.
 

Hoewel de meeste waarnemers en analisten een verdere druk op de marges hadden voorspeld, bleef de winstgevendheid op niveau: de brutowinstmarge bedroeg 26,0% van de omzet tegenover 25,8% in 2016/17. De nettowinst was 374 miljoen euro (4,1% van de omzet). In de eerste jaarhelft was er wel een margedaling als gevolg van toegenomen prijs- en promodruk, geeft Colruyt toe, maar in de tweede jaarhelft was de Belgische retailmarkt minder concurrentieel dan vorig jaar en werd die daling goedgemaakt.

 

Meer dan 5% online

De omzet van de retailactiviteiten steeg met 3,1% tot bijna 7,5 miljard euro (82,6% van de geconsolideerde omzet). Het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar in België groeide van 31,7% naar 31,8%. Colruyt groeide met 2% en kende een sterk eindejaar. 16 winkels werden volledig vernieuwd en omgebouwd, 42 winkels kregen de ‘look & feel’ van het vernieuwde winkelconcept.

 

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 7%, onder andere dank zij de opening van zes OKay en drie Bio-Planet winkels. Ook de komende jaren voorziet Okay gemiddeld zes nieuwe winkels per jaar. De groothandelsomzet (waaronder Spar en Alvo) ging met 1,4% vooruit tot 782 miljoen euro. De onlineomzet nam toe tot 370 miljoen euro en vertegenwoordigt nu meer dan 5% van de retailomzet exclusief brandstoffen. Dat cijfer werd voornamelijk gerealiseerd door Collect&Go, de online boodschappendienst die marktleider is in België.

 

De retailer wijst erop dat het aandeel van de huismerken verder is toegenomen, mede door prijsverhogingen bij de nationale merken. Maar ook het negatieve effect van grensaankopen neemt toe sinds de invoering van de accijnsverhoging op alcohol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).