Colruyt Group werkt mee aan steunfonds varkenskwekers | RetailDetail

Colruyt Group werkt mee aan steunfonds varkenskwekers

Colruyt Group werkt mee aan steunfonds varkenskwekers
http://www.shutterstock.com/nl/pic-325466795/

De Colruyt Group heeft beslist actief mee te werken aan het steunfonds voor de Belgische varkenskwekers, dat door het Ketenoverleg is opgezet en op 23 mei van start is gegaan. Colruyt zal onder andere geld storten per verkochte kilo vers varkensvlees.

 

15 cent per kilo vlees extra

Naast het geld dat via de verkoop van varkensvlees in het steunfonds terecht komt, heeft Colruyt Group beloofd om het steunfonds voor 1,5 miljoen euro te prefinancieren. Alles samen wil het steunfonds 15 miljoen euro bij elkaar brengen, om de Belgische varkenskwekers tijdens de crisis te ondersteunen.

 

Het steunfonds moet wel een eenmalige actie blijven, die bedoeld is om op korte termijn de varkenskwekers te ondersteunen. Op lange termijn dringt de Colruyt Group erop aan om duurzame oplossingen te zoeken voor de structurele overproductie in de Belgische varkenshouderij.

 

Dankzij het steunfonds zullen de varkensboeren voor een periode van maximaal 12 maanden 15 cent per kilogram vlees extra krijgen. Die beslissing werd eind vorig jaar genomen, na maanden onderhandelen.

 

Ook Lidl heeft nu te kennen gegeven dat het een bijdrage gaat leveren aan het steunfonds van 15 cent per kilogram vlees. Bovendien voorziet het een prefinanciering van 650.000 euro. "We willen onze verantwoordelijkheid opnemen en de nodige maatregelen treffen om de varkenskwekers op korte termijn uit de crisis te helpen", verklaart Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl België. Net als Colruyt vraagt Lidl wel oplossingen op de lange termijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.