Colruyt Group werkt rechtstreeks samen met aardappeltelers | RetailDetail

Colruyt Group werkt rechtstreeks samen met aardappeltelers

Colruyt Group werkt rechtstreeks samen met aardappeltelers
Foto: Colruyt Group

In partnership met Colruyt hebben negen Belgische telers aardappelen aangeplant voor een totale bruto-oogst van 5000 ton. Het gaat om een proefproject: de aardappelen zullen vanaf september 2017 in 78 Colruyt-winkels liggen.

Import verminderen

Met dit initiatief gaat Colruyt Group verder op de ingeslagen weg van co-creatie met Belgische telers, en dit drie weken na de aankondiging van de productie van twee exclusieve appelvariëteiten door Belgische fruittelers. Colruyt wil zijn klanten een stabiele kwaliteit van aardappelen kunnen aanbieden, de import verminderen en zijn telers een correcte prijs uitbetalen. 

 

In maart en april zijn de vroege aardappelen voor het proefproject aangeplant door vier telers in zand/zandleemgrond in West-Vlaanderen (vijftig hectare), en de latere aardappelen door vijf telers in zandleem/leemgrond in Wallonië (zeventig hectare). De aardappelen zijn bestemd voor de verpakkingen van 5 kg van de eigen merken Everyday Zachtkokend en Boni Selection Friet. De aardappelen zullen aan de klanten worden aangeboden in 78 Colruyt-winkels verspreid over heel België.

 

Kwaliteitsafspraken

Het proefproject wordt in het voorjaar 2018 geëvalueerd, aan de hand van een hele reeks parameters: van de samenwerking tussen telers en Colruyt tot en met de feedback van de klant over de kwaliteit en smaak van de aardappelen. Na positieve evaluatie kan het project worden uitgebreid naar andere aardappelreferenties en andere winkelformules van de groep.

 

Colruyt Group is de eerste Belgische distributeur die een dergelijke samenwerking met lokale aardappeltelers opzet. Telers en Colruyt hebben samen de variëteiten geselecteerd die het meest geschikt zijn voor de gronden waarin ze geteeld worden en voor het Belgische klimaat. Ze hebben samen ook ambitieuze kwaliteitsafspraken gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.