Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken | RetailDetail

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken
Shutterstock

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

 

“Overdreven reactie”

Het gaat onder andere over spekblokjes van Herta en de babyvoeding van Nestlé, maar ook Nestlé-yoghurt of Nesquik-cacaopoeder worden momenteel niet meer verkocht. Colruyt wil immers dat Nestlé met lagere prijzen over de brug komt. Zolang dat niet het geval is, wil het de producten niet meer inkopen.

 

“We betreuren dat Colruyt enkele Nestlé-producten niet meer verkoopt”, zegt Florence Maniquet, de woordvoerder van Nestlé België aan De Tijd. “Het is een overdreven reactie, want de onderhandelingen tussen Nestlé en Agecore zijn nog bezig. We hopen de discussie snel in alle vriendschap op te lossen.” 

 

“Momenteel lopen gesprekken tussen Agecore en Nestlé. We zijn ervan overtuigd dat beide partijen net als altijd tot een overeenkomst zullen komen. Verdere details kunnen we daar vandaag niet over geven”, klinkt het bij Colruyt-woordvoerder Silja De Cock.

 

Agecore

Agecore is de Europese inkoopgroep waar Colruyt deel van uitmaakt en die al langer in de clinch ligt met Nestlé. Agecore vertegenwoordigt heel wat Europese supermarktketen, waaronder ook het Duitse Edeka en het Franse Intermarché, en gebruikt die macht om flink wat druk uit te voeren op de producenten om met lagere prijzen uit te pakken. In november verdwenen om dezelfde reden ook al de producten van PepsiCo tijdelijk uit de winkels van Colruyt.

 

Met Nestlé heeft Agecore echter een te duchten tegenstander. Het is één van de grootste voedingsmiddelenbedrijven ter wereld en het heeft net een strategie uitgestippeld waarin het zegt meer te zullen focussen op winst. Het is dus maar de vraag wie in dit verhaal het snelste zal plooien, want ook de supermarktketens kunnen het natuurlijk niet maken om populaire producten voor lange tijd niet meer aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.