Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken | RetailDetail

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken
Shutterstock

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

 

“Overdreven reactie”

Het gaat onder andere over spekblokjes van Herta en de babyvoeding van Nestlé, maar ook Nestlé-yoghurt of Nesquik-cacaopoeder worden momenteel niet meer verkocht. Colruyt wil immers dat Nestlé met lagere prijzen over de brug komt. Zolang dat niet het geval is, wil het de producten niet meer inkopen.

 

“We betreuren dat Colruyt enkele Nestlé-producten niet meer verkoopt”, zegt Florence Maniquet, de woordvoerder van Nestlé België aan De Tijd. “Het is een overdreven reactie, want de onderhandelingen tussen Nestlé en Agecore zijn nog bezig. We hopen de discussie snel in alle vriendschap op te lossen.” 

 

“Momenteel lopen gesprekken tussen Agecore en Nestlé. We zijn ervan overtuigd dat beide partijen net als altijd tot een overeenkomst zullen komen. Verdere details kunnen we daar vandaag niet over geven”, klinkt het bij Colruyt-woordvoerder Silja De Cock.

 

Agecore

Agecore is de Europese inkoopgroep waar Colruyt deel van uitmaakt en die al langer in de clinch ligt met Nestlé. Agecore vertegenwoordigt heel wat Europese supermarktketen, waaronder ook het Duitse Edeka en het Franse Intermarché, en gebruikt die macht om flink wat druk uit te voeren op de producenten om met lagere prijzen uit te pakken. In november verdwenen om dezelfde reden ook al de producten van PepsiCo tijdelijk uit de winkels van Colruyt.

 

Met Nestlé heeft Agecore echter een te duchten tegenstander. Het is één van de grootste voedingsmiddelenbedrijven ter wereld en het heeft net een strategie uitgestippeld waarin het zegt meer te zullen focussen op winst. Het is dus maar de vraag wie in dit verhaal het snelste zal plooien, want ook de supermarktketens kunnen het natuurlijk niet maken om populaire producten voor lange tijd niet meer aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.