Colruyt houdt groeiritme aan | RetailDetail

Colruyt houdt groeiritme aan

Colruyt houdt groeiritme aan

Opnieuw publiceert Colruyt Group mooie groeicijfers: het marktaandeel in België blijft stijgen, mede dankzij buurtwinkelformule Okay. Toch blijft de groep licht onder de verwachtingen van analisten.

Nieuwe winkels en nieuwe klanten

Over het afgelopen boekjaar 2015-2016 zag Colruyt Group de omzet met 2,9% toenemen tot 9,18 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 9,4% tot 507,2 miljoen euro.

 

In de foodretailsector steeg het marktaandeel van Colruyt met 0,5% naar 31,5%. De Colruyt Laagste Prijzen-winkels realiseerden 2,8% meer verkoop. Okay, Bio-Planet en CRU deden samen zelfs meer dan 13% beter, dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groothandelsdivisie (met onder andere de Spar- en Alvo-winkels) groeide met 2%, de foodserviceafdeling met 4%.

 

De winkelomzet van Dreamland en Dreambaby bleef nagenoeg stabiel (+0,8%). Colruyt Group zet de strategie verder waarbij baby-afdelingen van de Dreamland-winkels worden overgebracht naar afzonderlijke Dreambaby-winkels. Ook in e-commerce blijft Colruyt investeren, maar hierover geeft de groep geen aparte cijfers.  

 

Ondanks een lichte verbetering van de marges voorziet Colruyt tijdens het komende boekjaar geen significante herneming van het economisch klimaat en het consumentenvertrouwen. De knappe resultaten lijken overigens niet zoveel indruk te maken op de financiële analisten, die blijkbaar nét iets meer hadden verwacht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.