Colruyt innoveert met drinkmaaltijd | RetailDetail

Colruyt innoveert met drinkmaaltijd

Colruyt innoveert met drinkmaaltijd
Foto Colruyt Group

De lancering van de drinkmaaltijd Boni Appetit, op basis van haver en fruit, illustreert hoe Colruyt Group zijn huismerkstrategie aanscherpt en nog meer inzet op innovatie.

Marktpotentieel

Boni Appetit is een drinkmaaltijd die volgens Colruyt voedzaam is en snel de honger stilt. Het wil mensen met een drukke levensstijl een voedzamer alternatief bieden dan fast food of ongezonde tussendoortjes, aldus het Halse bedrijf: “Belangrijk om te benadrukken dat het niet de zoveelste smoothie, proteïneshake of dieetdrank is”, zegt projectmanager Julie D’Haenens. “Appetit is een volwaardige en voedzame drinkmaaltijd, die je een verzadigd gevoel geeft.” 

 

Dat er potentieel is, blijkt uit marktonderzoek: Colruyt bevroeg verschillende testgroepen over hun levensstijl. “Uit de resultaten bleek dat vandaag heel wat actieve volwassenen geen tijd vinden om deftig te eten. Daardoor slaan ze vaak een maaltijd over of grijpen ze naar fastfood”, zegt merkmanager Sofie Priëls. 

 

Innovatie bij Colruyt

Appetit is een verwezenlijking van het departement van Colruyt Group dat zich bezighoudt met onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Dit team verduurzaamt bestaande producten, verbetert de nutritionele samenstelling en de verpakking en ontwikkelt ook geheel nieuwe producten. Appetit kwam er niet vanzelf, vertelt D'Haenens: “We maakten zelf verschillende prototypes, van poedertjes tot drankjes. En die laatste bleken het handigst, want zo’n flesje stop je makkelijk in je tas of zak.”

 

“Daarnaast focusten we op gezondheid, met veel aandacht voor een natuurlijke samenstelling en voor voedingswaarden. We probeerden hartige varianten uit zoals tomaat-wortel en paprika-oregano, maar die werden te veel geassocieerd met koude soep. Daarna deden we testen met verschillende soorten fruit en kozen we voor de twee smaken die als lekkerste uit de smaaktesten kwamen: mango-passievrucht en framboos-bosbes.” Die twee smaken liggen vanaf 18 januari in de versafdeling van Colruyt, OKay en Spar en in de webshop van Collect&Go.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.