Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels | RetailDetail

Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels

Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels

De Halse retailgroep Colruyt investeert 75 miljoen euro in de ombouw van 234 oudere winkelpanden tot lage-energiewinkels. Over twaalf jaar moeten alle winkels van de groep energiezuinig zijn.

Volledig op groene stroom

Momenteel heeft de Colruyt-groep 516 winkelpanden, waarvan er dus al 282 een voldoende lage energiekost hebben. Door de miljoeneninvestering wil Colruyt nog eens 4% minder CO2 uitstoten en ervoor zorgen dat er geen fossiele brandstoffen meer nodig zijn voor de energiebevoorrading van zijn winkels. Om zijn doel te halen, moet Colruyt een twintigtal winkels per jaar renoveren.

 

In de nieuwe winkels worden de koelinstallaties zo gebouwd dat ze werken op propeen- of propaangas en dat de warmterecuperatie uit hun koeling de verwarming in de winkel zal doen draaien. Daarnaast zorgen warmtepompen voor warm water. Dat alles moet niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook voor personeel en klanten: tocht en temperatuurschommelingen moeten in de nieuwe winkels ook tot een minimum worden beperkt.

 

"Energiebesparend renoveren houdt in dat we elke winkel, ouder dan 10 jaar, waarvan we eigenaar zijn bij-isoleren, luchtdichter afwerken en de technieken herzien waar nodig", zegt Koen Baetens, directeur van de technische dienst van Colruyt Group. "Dankzij deze investering zal de CO2-uitstoot van heel de groep met maar liefst 4 % zakken. Dat komt overeen met wat 1.975 gezinswoningen jaarlijks voor hun verwarming uitstoten."

 

Knokke en Marcinelle geven het goede voorbeeld: hun vernieuwde winkels worden morgen al geopend. De eerste omgebouwde winkels van zusterketen OKay zullen in de loop van het najaar worden voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.