Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame | RetailDetail

Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame

Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame
Shutterstock

Het Brusselse hof van beroep heeft Colruyt een boete gegeven van 270.000 euro vanwege illegale tabaksreclame. Colruyt werd in 2013 al veroordeeld voor de feiten, maar ging in beroep en krijgt nu ook daar ongelijk.

 

Onder de prijs verkocht

Colruyt wordt vanwege vier feiten veroordeeld door het hof van beroep: het verkopen van tabak onder de prijs die op de fiscale zegels staat, het geven van hoeveelheidskortingen, het geven van kortingen op bepaalde data en het geven van kortingen aan jeugdbewegingen. De advocaten van de supermarktketen stelden dat de prijs van een product onderdeel uitmaakt van de verkoop en dus niet kon worden gezien als reclame, en dat de prijs op de fiscale zegels een maximumprijs is die wordt gebruikt om de accijnzen vast te leggen.

 

“Een detailhandelaar mag de tabaksproducten niet aan een hogere prijs verkopen omdat de staat dat inkomsten zou mislopen”, aldus verdediging volgens De Standaard. “Wie onder die prijs verkoopt, snijdt alleen in zijn eigen winstmarge maar doet niets illegaals.”

 

De rechter ging echter niet in op die stelling en veroordeelde Colruyt dus tot een boete van 270.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.