Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame | RetailDetail

Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame

Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame
Shutterstock

Het Brusselse hof van beroep heeft Colruyt een boete gegeven van 270.000 euro vanwege illegale tabaksreclame. Colruyt werd in 2013 al veroordeeld voor de feiten, maar ging in beroep en krijgt nu ook daar ongelijk.

 

Onder de prijs verkocht

Colruyt wordt vanwege vier feiten veroordeeld door het hof van beroep: het verkopen van tabak onder de prijs die op de fiscale zegels staat, het geven van hoeveelheidskortingen, het geven van kortingen op bepaalde data en het geven van kortingen aan jeugdbewegingen. De advocaten van de supermarktketen stelden dat de prijs van een product onderdeel uitmaakt van de verkoop en dus niet kon worden gezien als reclame, en dat de prijs op de fiscale zegels een maximumprijs is die wordt gebruikt om de accijnzen vast te leggen.

 

“Een detailhandelaar mag de tabaksproducten niet aan een hogere prijs verkopen omdat de staat dat inkomsten zou mislopen”, aldus verdediging volgens De Standaard. “Wie onder die prijs verkoopt, snijdt alleen in zijn eigen winstmarge maar doet niets illegaals.”

 

De rechter ging echter niet in op die stelling en veroordeelde Colruyt dus tot een boete van 270.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.