Colruyt maakt werk van minder zout, vet en suiker | RetailDetail

Colruyt maakt werk van minder zout, vet en suiker

Colruyt maakt werk van minder zout, vet en suiker

Vandaag is het Wereldgezondheidsdag en Colruyt maakt bij die gelegenheid een stand van zaken op van de inspanningen die het al deed om de hoeveelheden zout, toegevoegde suiker en verzadigd vet in zijn huismerken terug te dringen.

Al 100-tal verbeterde producten in de rekken

Colruyt Group lanceerde in 2014 een programma om de voedingswaarde te verbeteren van zijn huismerken Everyday, Boni Selection en Boni Bio, mét behoud van de smaak. De groep beschikt daartoe over een eigen ploeg voedingsspecialisten die de kwaliteitsverantwoordelijken ondersteunen. “We zijn altijd al heel alert geweest wat betreft de kwaliteit en samenstelling van onze eigen merken, en sinds 2014 is dit project verder in een stroomversnelling gekomen”, zegt directeur Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor de productverduurzaming bij Colruyt Group.

 

Sinds de start van dat programma zijn al 23 productcategorieën onder de loep genomen. Voor 250 producten is een verbetertraject opgestart in overleg met de producenten en momenteel ligt er al een honderdtal verbeterde producten in de rekken. Zo is de provençaalse saus van Boni Selection nu 94% minder vet, bevat de aardbei-yoghurtdrink van Everyday 6,5% minder suiker en zit er 47% minder zout in de bereide maaltijd Boni Selection Blinde vink met uiensaus.

 

Blinde smaakproeven en tevredenheidstests

“De operatie wordt voortgezet met de rest van het assortiment en uiteraard wordt voortaan ook de voedingswaarde van alle nieuwe producten grondig bekeken”, zegt Goethaert. Hij wijst er wel op dat zout, suiker en vet in welbepaalde producten structureel nodig zijn, om de consistentie te behouden (bijvoorbeeld suiker in gebak), als bewaarmiddel (charcuterie of confituur) of om aan de wettelijke vereisten te voldoen (bijvoorbeeld voor mayonaise). “Los van deze beperkingen is er natuurlijk nog de klant, die producten met een aangepaste receptuur ook lekker moet vinden. Daarom worden nieuwe recepten systematisch onderworpen aan blinde smaak- en tevredenheidstests”, klinkt het in Halle.

 

COO Frans Colruyt maakt van de gelegenheid gebruik om de in 2015 ingevoerde suikertaks aan te kaarten: “Wij stellen voor dat de regering de gezondheidstaks gebruikt als stimulans voor de voedingsproducenten om de voedingswaarde van hun producten te verbeteren. De producenten zouden zich kunnen engageren om een verbeterplan te volgen dat afgesproken is met de overheid. Als ze de vooropgestelde streefdoelen halen, zouden ze kunnen genieten van een taksverlaging. Op die manier zou de gezondheidstaks echt bijdragen aan de verbetering van onze voeding”, aldus nog Frans Colruyt.

 

Colruyt is uiteraard niet de enige distributeur die zich dergelijke inspanningen getroost: ook een aantal concurrenten zijn al jaren bezig met het verduurzamen en gezonder maken van hun huismerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.