Colruyt test boodschappen met de stem

Als eerste Belgische supermarkt test Colruyt ingesproken boodschappenlijstjes via Google Assistant. Klanten dicteren hun lijstje tegen hun smartphone, waarna ze productsuggesties op maat krijgen. De retailer zoekt een honderdtal mensen om de service uit te proberen.

 

Boodschappenlijstje

“Samen met onze klanten onderzoeken we of spraaktechnologie een efficiënt hulpmiddel is om boodschappen voor te bereiden”, zegt marketingdirecteur Guy Elewaut. “De test moet uitwijzen of onze klanten op deze manier nog makkelijker hun boodschappen kunnen voorbereiden.” 

 

Het inspreken van de boodschappenlijstjes gebeurt via de Nederlandse en Franse versies van de Google Assistent spraaksoftware, want Google werkt momenteel nog aan de Belgische versie. Testklanten spreken hun boodschappen in op hun smartphone – voorlopig enkel Android – of elk ander toestel met Google Assistent. Dat lijstje wordt opgeslagen in de MyColruyt-app en op de Colruyt-website. “Het boodschappenlijstje testen kan op elk moment en in elke situatie”, legt Elewaut uit. “Thuis wanneer er iets ontbreekt in de koelkast, of onderweg bijvoorbeeld. Schrijven of typen is niet meer nodig. Het lijstje inspreken volstaat.”

 

Suggesties op maat

Wanneer klanten hun lijst raadplegen in de MyColruyt-app, krijgen ze suggesties voor producten op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Als iemand ‘water’ zegt, stelt de app de fles voor die de klant het vaakst koopt. Daarna kunnen klanten hun lijstje in de app eenvoudig afvinken in de winkel, of ze sturen het door naar Collect&Go. 

 

De koppeling van het Colruyt-boodschappenlijstje met Google Assistent verliep volledig intern. “Colruyt wil graag het voortouw nemen op vlak van innovatie, met het talent dat we zelf in huis hebben.” Klanten die willen deelnemen kunnen zich nu inschrijven op colruyt.be/nl/betatest. Colruyt verzamelt vier weken lang zoveel mogelijk feedback en gaat daarna aan de slag om verbeteringen aan te brengen. 

 

Waarnemers verwachten een grote impact van stemassistentie in de retailsector. In Nederland zijn Albert Heijn en Jumbo er al mee aan de slag, in Frankrijk Carrefour.