Colruyt in top drie productiefste retailers van Europa | RetailDetail

Colruyt in top drie productiefste retailers van Europa

Colruyt in top drie productiefste retailers van Europa
Foto Colruyt Group

Met een omzet van bijna 17.000 euro per vierkante meter moet Colruyt nauwelijks onderdoen voor de supermarkten van Esselunga (Italië) en de Ierse winkels van Aldi. Wat hebben de meest succesvolle retailers met elkaar gemeen?

 

Inspelen op trends

Succes in retail wordt vaak afgemeten aan de omzet per vierkante meter. De ene retailer scoort op dit criterium (veel) beter dan de andere. LZ Retailytics onderzocht hoe dat komt. Uit de data blijkt alvast dat elk winkelconcept het potentieel heeft om een hoge productiviteit te bereiken: in de top honderd vinden we zowel supermarkten als hypermarkten, cash & carries, gemakswinkels en discounters. Wel is het zo dat in bepaalde landen de voorwaarden gunstiger blijken dan in andere. In de lijst van honderd productiefste winkelformules komen er 23 uit het Verenigd Koninkrijk, 11 uit Zwitserland en 7 uit Nederland, Italië en Frankrijk.

 

Europees recordhouder Esselunga dankt zijn sterke prestaties volgens de onderzoekers aan zijn proactieve houding. De Italiaanse keten weet in te spelen op nieuwe trends en die snel te implementeren in zijn volledige winkelnetwerk. Lidl en Aldi Süd danken hun productiviteit aan hun specialisatie. Specifiek in het Verenigd Koninkrijk en Ierland stijgt de populariteit van de discounters sneller dan hun aantal winkels.

 

Unieke mix

Colruyt is volgens het rapport een unieke mix van een discounter, een cash & carry en een supermarkt. De keten maakt uitzonderlijk goed gebruik van de beschikbare oppervlakte en toont ook aan ‘dat productief niet altijd mooi is’. Gemaksformules als Sainsbury’s Local en Tesco Express moeten het vooral hebben van zeer hoge rotaties in kleine panden op toplocaties. De meest exotische naam in de top tien is Azbuka Vkusa, een Russische keten van premium supermarkten die duurder geprijsde producten verkoopt met hoge marges.

 

Wat hebben de winnaars gemeen? Ze zijn goed in het snel detecteren en beantwoorden van trends. Ze investeren in technologie om klantgedrag beter te begrijpen. De meesten hebben ook een unieke positie in hun markt en zijn echte specialisten in hun winkelformat. Continue verbetering is een voorwaarde om het ultieme niveau van productiviteit te bereiken. Belangrijk zijn ook een consistente merkbeleving, een sterk huismerkaanbod en het evenwicht tussen een agressieve prijspositionering en een goede kwaliteitsperceptie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.