Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro | RetailDetail

Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro

Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro

Colruyt verkoopt zijn Franse foodservicedivisie Pro à Pro aan Metro. Volgens de Belgische warenhuisgroep drong die beslissing zich op door de consolidering die momenteel bezig is in die sector.

Inspelen op consolidatie

Pro à Pro is in Frankrijk en de Franse overzeese gebieden een belangrijke leverancier van voedingswaren aan de sociale (ziekenhuizen, scholen, bedrijfskantines) en de commerciële sector (hotels, restaurants, cateraars).  Het bedient er zowat 42.000 klanten, goed voor een omzet van bijna 670 miljoen euro op jaarbasis.

 

Hoewel het bedrijf winstgevend is, doet Colruyt het toch van de hand. “De Franse foodservicemarkt kent een sterk consolidatieproces. Bijgevolg heeft Colruyt de strategische mogelijkheden van Pro à Pro in kaart gebracht en is het van mening dat de groeiplannen voor het bedrijf het best gerealiseerd kunnen worden door de business te combineren met die van een sterke complementaire marktspeler”, zegt de verkoper.

 

De koper is Metro, dat de naam Pro à Pro zal behouden. De Duitsers hebben in Frankrijk voornamelijk groothandelsactiviteiten, die verlopen via 94 Metro Cash & Carry winkels. De transactie omvat de merknaam en de operationele activiteiten, evenals de distributiecentra, de logistieke platformen en het vrachtwagenpark van Pro à Pro. Over de verkoopprijs doen Colruyt en Metro geen mededeling, maar ramingen van financiële analisten lopen uiteen van 120 miljoen euro tot 200 miljoen euro.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.