Colruyt verliest verder marktaandeel

Colruyt winkel
Foto Colruyt Group

In de eerste helft van z’n boekjaar realiseerde Colruyt Group een groei van de omzet en het bedrijfsresultaat. De voedingswinkels van de groep blijven echter marktaandeel verliezen.

 

Lagere promotiedruk

In de eerste helft van het gebroken boekjaar 2020/21 zag Colruyt Group de omzet stijgen met 5,7% tot bijna 5 miljard euro. De groei was te danken aan toegenomen volumes bij de voedingswinkels als gevolg van de coronacrisis, maar ook onder andere aan de verhoging van de participatie in Fraluc Group, de holding die de modeketens ZEB, PointCarré, The Fashion Store en ZEB For Stars overkoepelt. De non-foodwinkels, de foodserviceafdeling en de brandstofactiviteiten zagen hun omzet dalen. De onlineverkoop van zowel voeding als non-food kende een sterke groei, maar details daarover communiceert het bedrijf niet.
 

De brutowinstmarge van de groep steeg tot 28,1% van de omzet. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg 311 miljoen of 6,2% van de omzet, een verbetering met 17,5%. De operationele kosten stegen nochtans, maar de promotiedruk was lager bij de start van het boekjaar, aldus Colruyt Group.  

 

Marktaandeel onder druk

Opmerkelijk is dat het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar daalde tot 31,7% in de eerste jaarhelft, terwijl dat een jaar eerder nog 32,5% bedroeg. Het bedrijf verwijst naar de snellere groei voor buurtwinkelconcepten tijdens de coronacrisis. In dat segment staan concurrenten als Delhaize en Carrefour sterker. Ook in de tweede helft van het voorbije boekjaar 2019/20 verloren de voedingswinkels van Colruyt Group al marktaandeel.
 

De winkels van Colruyt Laagste Prijzen zagen de omzet stijgen met 6,5% in België en Luxemburg. De retailer opende twee nieuwe winkels. OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 18,4%. De groothandelsomzet – waaronder Spar – is met net geen 20% gestegen tot 495 miljoen euro. Foodservicegrossier Solucious moest 14,4% omzet prijsgeven door de sluiting van de horeca. In Frankrijk steeg de omzet van Colruyt met 7%. Volgend jaar neemt het bedrijf er een nieuw distributiecentrum in gebruik.
 

Ondanks de grote onzekerheid in de markt verwacht Colruyt Group voor het lopende boekjaar toch een minstens even goed resultaat als het vorige boekjaar.