Colruyt sluit thuislevering niet uit | RetailDetail

Colruyt ziet toekomst in thuislevering

Colruyt ziet toekomst in thuislevering
Shutterstock

Colruyt verkoopt al bijna twintig jaar online, maar het heeft daarbij nooit aan huis geleverd. In een interview laat Frans Colruyt echter weten dat thuislevering binnenkort mogelijk toch gelanceerd wordt bij Colruyt.

 

Enkel op duurzame manier

“Het staat op onze radar. De perceptie dat we tegen huis-aan-huis leveren zijn, is totaal fout. Alleen willen we dit op een duurzame manier doen”, zegt Frans Colruyt aan De Standaard. “We hadden nu al kunnen aan huis leveren, maar we werken liever stap voor stap en op een kwalitatieve manier. Dat betekent dat je het moet doen met de juiste partners.”

 

Bovendien wil de keten enkel leveren met ecologische voertuigen en moeten er voldoende klanten op een route aanwezig zijn. Eventuele eerste testen zullen volgens Frans Colruyt dan ook nog niet voor het nieuwe boekjaar zijn. Gratis zal de dienst overigens sowieso niet zijn: “Gratis leveren kan niet, we zullen moeten zien wat de klant wil betalen”, aldus Frans Colruyt, die mogelijk meer over deze plannen - en over de toekomst die hij ziet voor de foodretail - zal vertellen op het RetailDetail Congres op 26 april.

 

Succes Collect&Go

Ondertussen blijft Colruyt wel sterk inzetten op de afhaalpunten van Collect&Go. Dat netwerk bestaat nu al uit 183 afhaalpunten, waarvan de meerderheid verbonden zijn aan een gewone winkel. In de toekomst wil Colruyt ook experimenteren met afhaalpunten bij de Okay-winkels. “De keuze voor afhaalpunten was een keuze voor duurzaamheid”, zegt Geert Boel, manager van Collect&Go. “De afstand tussen de afhaalpunten mag nooit meer dan 10 tot 15 minuten rijden bedragen.”

 

Die afhaalpunten hebben in ieder geval hun effect niet gemist, want Colruyt is momenteel veruit marktleider in het online segment. “We steken er met kop en schouder bovenuit”, bevestigt Frans Colruyt.

 

De totale online omzet van Colruyt bedraagt momenteel circa 350 miljoen euro, waarvan het merendeel uit Collect&Go, dat ook sterk blijft groeien. “En dat is al enkele jaren het geval”, zegt Boel. “Afgelopen jaar kwamen er weer 80.000 klanten bij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.