Colruyt sluit thuislevering niet uit | RetailDetail

Colruyt ziet toekomst in thuislevering

Colruyt ziet toekomst in thuislevering
Shutterstock

Colruyt verkoopt al bijna twintig jaar online, maar het heeft daarbij nooit aan huis geleverd. In een interview laat Frans Colruyt echter weten dat thuislevering binnenkort mogelijk toch gelanceerd wordt bij Colruyt.

 

Enkel op duurzame manier

“Het staat op onze radar. De perceptie dat we tegen huis-aan-huis leveren zijn, is totaal fout. Alleen willen we dit op een duurzame manier doen”, zegt Frans Colruyt aan De Standaard. “We hadden nu al kunnen aan huis leveren, maar we werken liever stap voor stap en op een kwalitatieve manier. Dat betekent dat je het moet doen met de juiste partners.”

 

Bovendien wil de keten enkel leveren met ecologische voertuigen en moeten er voldoende klanten op een route aanwezig zijn. Eventuele eerste testen zullen volgens Frans Colruyt dan ook nog niet voor het nieuwe boekjaar zijn. Gratis zal de dienst overigens sowieso niet zijn: “Gratis leveren kan niet, we zullen moeten zien wat de klant wil betalen”, aldus Frans Colruyt, die mogelijk meer over deze plannen - en over de toekomst die hij ziet voor de foodretail - zal vertellen op het RetailDetail Congres op 26 april.

 

Succes Collect&Go

Ondertussen blijft Colruyt wel sterk inzetten op de afhaalpunten van Collect&Go. Dat netwerk bestaat nu al uit 183 afhaalpunten, waarvan de meerderheid verbonden zijn aan een gewone winkel. In de toekomst wil Colruyt ook experimenteren met afhaalpunten bij de Okay-winkels. “De keuze voor afhaalpunten was een keuze voor duurzaamheid”, zegt Geert Boel, manager van Collect&Go. “De afstand tussen de afhaalpunten mag nooit meer dan 10 tot 15 minuten rijden bedragen.”

 

Die afhaalpunten hebben in ieder geval hun effect niet gemist, want Colruyt is momenteel veruit marktleider in het online segment. “We steken er met kop en schouder bovenuit”, bevestigt Frans Colruyt.

 

De totale online omzet van Colruyt bedraagt momenteel circa 350 miljoen euro, waarvan het merendeel uit Collect&Go, dat ook sterk blijft groeien. “En dat is al enkele jaren het geval”, zegt Boel. “Afgelopen jaar kwamen er weer 80.000 klanten bij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.