Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder | RetailDetail

Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder

Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder
Foto: Fotazdymak / Shutterstock.com

Het zit er bovenarms op tussen de Franse supermarktgroep Leclerc en Coca-Cola: E. Leclerc weigert in te gaan op de prijsverhogingen die Coca-Cola voor 2018 doorvoert, waardoor sommige winkels al enkele weken zonder de frisdrank zitten.

 

Stiekeme bevoorrading via andere kanalen?

Er woedt een prijsconflict tussen E. Leclerc en Coca-Cola: in verschillende supermarkten van de Franse keten hangt waar normaal de rode flessen staan een briefje met de melding dat door “een onenigheid met leverancier Coca-Cola, die de prijs van zijn producten gevoelig wil verhogen in 2018, E.Leclerc niet tot een akkoord is kunnen komen”. De supermarktketen verontschuldigt zich voor de onderbreking in de bevoorraading. 


Bottelarij Coca-Cola European Partners France geeft toe dat het niet tot een akkoord is gekomen met Leclerc, maar beide partijen weigeren verdere commentaar te geven over de onderhandelingen. De jaarlijkse gesprekken zouden al sinds december mank lopen, maar pas nu is het conflict in de winkelrekken zichtbaar.


Leclerc zou ondertussen wel een andere bron hebben aangesproken om de populaire frisdrank in te kopen: in plaats van verdeler Coca-Cola European Partners zou E. Leclerc zich inmiddels bevoorraden bij een leverancier in Oost-Europa, die het mogelijk heeft kunnen aanspreken via zijn Europese inkooporganisatie Eurelec in Brussel. Het zou verklaren waarom er in sommige Leclerc-supermarkten colaflessen met anderstalige etiketten opduiken, meent de krant Le Parisien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.