Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder | RetailDetail

Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder

Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder
Foto: Fotazdymak / Shutterstock.com

Het zit er bovenarms op tussen de Franse supermarktgroep Leclerc en Coca-Cola: E. Leclerc weigert in te gaan op de prijsverhogingen die Coca-Cola voor 2018 doorvoert, waardoor sommige winkels al enkele weken zonder de frisdrank zitten.

 

Stiekeme bevoorrading via andere kanalen?

Er woedt een prijsconflict tussen E. Leclerc en Coca-Cola: in verschillende supermarkten van de Franse keten hangt waar normaal de rode flessen staan een briefje met de melding dat door “een onenigheid met leverancier Coca-Cola, die de prijs van zijn producten gevoelig wil verhogen in 2018, E.Leclerc niet tot een akkoord is kunnen komen”. De supermarktketen verontschuldigt zich voor de onderbreking in de bevoorraading. 


Bottelarij Coca-Cola European Partners France geeft toe dat het niet tot een akkoord is gekomen met Leclerc, maar beide partijen weigeren verdere commentaar te geven over de onderhandelingen. De jaarlijkse gesprekken zouden al sinds december mank lopen, maar pas nu is het conflict in de winkelrekken zichtbaar.


Leclerc zou ondertussen wel een andere bron hebben aangesproken om de populaire frisdrank in te kopen: in plaats van verdeler Coca-Cola European Partners zou E. Leclerc zich inmiddels bevoorraden bij een leverancier in Oost-Europa, die het mogelijk heeft kunnen aanspreken via zijn Europese inkooporganisatie Eurelec in Brussel. Het zou verklaren waarom er in sommige Leclerc-supermarkten colaflessen met anderstalige etiketten opduiken, meent de krant Le Parisien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.