Consument koopt steeds minder in speciaalzaak

Consument koopt steeds minder in speciaalzaak

Consumenten kopen hun etenswaren steeds vaker bij de supermarkt en laten speciaalzaken, zoals de groenteboer of de slager, in toenemende mate links liggen. Van elke bestede euro aan voedsel ging in 2002 nog 69 cent naar de supermarkten, in 2010 was dit opgelopen tot 77 cent.

Oorzaak bij megasupermarkten

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek ligt de oorzaak bij de megasupermarkten. “Supermarkten profiteren vooral van hun ruimere openingstijden en de mogelijkheid om alle boodschappen in één keer te halen. De afgelopen decennia zijn vrouwen weer gaan werken, waardoor mensen nu minder tijd hebben om te winkelen”, verklaart een woordvoerder van het CBS.

 

De supermarkten zien weliswaar hun marktaandeel toenemen, maar het totale aantal supermarkten neemt af. In 2011 waren er nog maar 5.800 supermarkten in Nederland, terwijl dat er in 2000 nog 7.100 waren. Wel is de omzet van de supermarkten toegenomen: volgens het CBS werd in 2000 per dag gemiddeld 8.000 euro uitgegeven per supermarkt, in 2009 was dat gemiddeld 14.000 euro per dag per supermarkt.

 

De groei van de supermarkten gaat ten koste van onder meer de groentenwinkels en de slagers: het aantal slagerijen halveerde bijna tot 2.600. De consument besteedde tien jaar geleden van elke euro 24 cent bij de slager, in 2010 was dit nog maar 18 cent.

 

Alleen bakker is blijvertje

De enige sector die juist meer klanten binnenkrijgt, is de bakker. Kochten in 2006 consumenten nog 28 procent van hun brood en gebak bij de bakker, in 2010 was dat 30 procent. Het aantal viszaken (700) is vergeleken met 12 jaar geleden nagenoeg gelijk gebleven.

 

Volgens de CBS-woordvoerder slagen deze winkels er kennelijk in om een assortiment aan te bieden dat niet in de supermarkt te verkrijgen is: consumenten schaffen brood en vis ook graag vers aan, terwijl veel artikelen in de supermarkt afkomstig zijn uit de fabriek, luidt de redenering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top