Consument koopt steeds minder in speciaalzaak

Consument koopt steeds minder in speciaalzaak

Consumenten kopen hun etenswaren steeds vaker bij de supermarkt en laten speciaalzaken, zoals de groenteboer of de slager, in toenemende mate links liggen. Van elke bestede euro aan voedsel ging in 2002 nog 69 cent naar de supermarkten, in 2010 was dit opgelopen tot 77 cent.

Oorzaak bij megasupermarkten

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek ligt de oorzaak bij de megasupermarkten. “Supermarkten profiteren vooral van hun ruimere openingstijden en de mogelijkheid om alle boodschappen in één keer te halen. De afgelopen decennia zijn vrouwen weer gaan werken, waardoor mensen nu minder tijd hebben om te winkelen”, verklaart een woordvoerder van het CBS.

 

De supermarkten zien weliswaar hun marktaandeel toenemen, maar het totale aantal supermarkten neemt af. In 2011 waren er nog maar 5.800 supermarkten in Nederland, terwijl dat er in 2000 nog 7.100 waren. Wel is de omzet van de supermarkten toegenomen: volgens het CBS werd in 2000 per dag gemiddeld 8.000 euro uitgegeven per supermarkt, in 2009 was dat gemiddeld 14.000 euro per dag per supermarkt.

 

De groei van de supermarkten gaat ten koste van onder meer de groentenwinkels en de slagers: het aantal slagerijen halveerde bijna tot 2.600. De consument besteedde tien jaar geleden van elke euro 24 cent bij de slager, in 2010 was dit nog maar 18 cent.

 

Alleen bakker is blijvertje

De enige sector die juist meer klanten binnenkrijgt, is de bakker. Kochten in 2006 consumenten nog 28 procent van hun brood en gebak bij de bakker, in 2010 was dat 30 procent. Het aantal viszaken (700) is vergeleken met 12 jaar geleden nagenoeg gelijk gebleven.

 

Volgens de CBS-woordvoerder slagen deze winkels er kennelijk in om een assortiment aan te bieden dat niet in de supermarkt te verkrijgen is: consumenten schaffen brood en vis ook graag vers aan, terwijl veel artikelen in de supermarkt afkomstig zijn uit de fabriek, luidt de redenering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top