Consument neemt term ‘ambachtelijk’ niet au sérieux | RetailDetail

Consument neemt term ‘ambachtelijk’ niet au sérieux

Consument neemt term ‘ambachtelijk’ niet au sérieux

De Nederlandse consument gaat volgens een onderzoek van de Consumentenbond niet mee in het verhaal wanneer een supermarkt de term ambachtelijk gebruikt. De klant gelooft niet dat het dan ook daadwerkelijk zo is.

Enkel verpakking traditioneler

Uit een rondvraag bij 700 consumenten blijkt dat ze zich ergeren aan het gebruik van de term 'ambachterlijk', het misleidend vinden en dat ze de producten onnodig duur vinden. Ruim twee derde zegt dat ze de term puur als een marketingterm bekijken. Supermarktketen Jumbo geeft zelfs toe dat het gebruik puur commercieel is.


De Consumentenbond pleit dan ook voor strenge richtlijnen rond het gebruik ervan. Momenteel mag 'ambachtelijk' zonder voorwaarden op een verpakking worden gekleefd, zelfs al is dat niet het geval. Vaak zijn het enkel de verpakkingen die er traditioneler uitzien, maar worden de producten zelf niet ambachtelijk gemaakt.


"Zo bevatten de ambachtelijke 'zeezout & zwarte peper'-chips van Albert Heijn bijvoorbeeld suiker, uipoeder, gistextract en aroma's en de ambachtelijke Oma's Poffertjes van Lidl water, melkpoeder, aroma's en emulgator", schrijft de Consumentenbond op zijn website.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.