Consument neemt term ‘ambachtelijk’ niet au sérieux | RetailDetail

Consument neemt term ‘ambachtelijk’ niet au sérieux

Consument neemt term ‘ambachtelijk’ niet au sérieux

De Nederlandse consument gaat volgens een onderzoek van de Consumentenbond niet mee in het verhaal wanneer een supermarkt de term ambachtelijk gebruikt. De klant gelooft niet dat het dan ook daadwerkelijk zo is.

Enkel verpakking traditioneler

Uit een rondvraag bij 700 consumenten blijkt dat ze zich ergeren aan het gebruik van de term 'ambachterlijk', het misleidend vinden en dat ze de producten onnodig duur vinden. Ruim twee derde zegt dat ze de term puur als een marketingterm bekijken. Supermarktketen Jumbo geeft zelfs toe dat het gebruik puur commercieel is.


De Consumentenbond pleit dan ook voor strenge richtlijnen rond het gebruik ervan. Momenteel mag 'ambachtelijk' zonder voorwaarden op een verpakking worden gekleefd, zelfs al is dat niet het geval. Vaak zijn het enkel de verpakkingen die er traditioneler uitzien, maar worden de producten zelf niet ambachtelijk gemaakt.


"Zo bevatten de ambachtelijke 'zeezout & zwarte peper'-chips van Albert Heijn bijvoorbeeld suiker, uipoeder, gistextract en aroma's en de ambachtelijke Oma's Poffertjes van Lidl water, melkpoeder, aroma's en emulgator", schrijft de Consumentenbond op zijn website.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.