Consument wil meer betalen voor weidemelk

Consument wil meer betalen voor weidemelk

Ruim zeventig procent van de consumenten wil meer betalen voor melk als de koe daarmee in de wei kan blijven. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Milieudefensie. De organisatie roept supermarkten op om alleen nog weidegangzuivel te verkopen.

Alleen weidegangzuivel in supermarkten

Circa 35 procent van de consumenten is bereid tussen de één en vijf cent meer te betalen voor een pak melk, als de koe daarmee in de wei kan blijven. 36 procent heeft hier meer dan vijf cent voor over. Bijna 40 procent van de Nederlanders geeft aan dat supermarkten alleen nog zuivelproducten moeten verkopen met een weidemelklogo. 

 

Milieudefensie vindt dat supermarkten inderdaad alleen nog weidezuivel in de schappen moeten zetten. De organisatie wil dat ook voor kaas, kwark en andere toetjes weidemelk wordt gebruikt. Supermarkten verkopen nu nog volop zuivelproducten waarvan de koeien nooit de wei hebben gezien.

 

Weidemelk komt van boerderijen waar koeien minimaal 120 dagen per jaar en 6 uur per dag in de wei lopen. Voor 86 procent van de bijna 1.000 ondervraagden is het belangrijk dat koeien buiten kunnen grazen. Vrouwen (90%) vinden dit belangrijker dan mannen (77%).

Tags: