Consumenten krijgen laatste woord over de huismerken van Colruyt Group | RetailDetail

Consumenten krijgen laatste woord over de huismerken van Colruyt Group

Consumenten krijgen laatste woord over de huismerken van Colruyt Group
Foto Colruyt Group

Alle 3.500 huismerkproducten van Colruyt Group worden onderworpen aan blinde smaaktests en gebruikstests door consumenten: een unieke vorm van co-creatie, waarin de retailgroep jaarlijks 2,5 miljoen euro investeert.

 

“Een topprioriteit”

De Boni Selection-cocktailsaus was volgens de testers wat te donker van kleur en ze miste de typische cocktailsmaak. Intussen ligt een nieuwe versie in de rekken met verbeterde kleur en smaak, en bovendien verlaagde Colruyt het suiker- en zoutgehalte met respectievelijk 39% en 34%. De Cheeseburger van Everyday bevat op aangeven van consumenten nu zuiver rundsgehakt in plaats van gemengd gehakt, en Gouda in plaats van smeltkaas. Op de droge worst van Spar hadden de testers dan weer geen commentaar.

 

Consumenten zijn steeds kritischer en verwachten transparantie, stelt Stefan Goethaert, directeur van Colruyt Group Fine Food en verantwoordelijk voor de productie- en kwaliteitseenheden van de groep. “De smaak- en gebruikstesten zijn, samen met de verduurzaming van onze merken, een topprioriteit. Al sinds 2014 onderzoeken we de nutritionele samenstellingen van onze eigen merken en verbeteren we die waar nodig. Zo haalden we het voorbije jaar 132 ton suiker, 106 ton vet en 140 ton zout uit onze huismerkproducten en voegden we 6 ton vezels toe. Dit heeft echter ook impact op de smaak. Omdat elk product lekker en gebruiksvriendelijk moet blijven, onderwerpen we het nu continu aan smaak- en gebruikstesten. Hiermee houden we ook rekening met de voortdurend evoluerende smaak van consumenten.” Er zijn ook gebruikstest voor non-foodproducten zoals keukenrol of wattenschijfjes.

 

Naar 100.000 testers

De smaaktests gebeuren blind, waarbij producten worden vergeleken met concurrerende huismerken. Elk product wordt getest door minstens zestig consumenten, die de staaltjes in verschillende volgordes aangereikt krijgen. Testers mogen tweemaal per jaar deelnemen (vier producten per sessie) en ontvangen een waardebon van 7 euro als beloning. Het moet steeds gaan om regelmatige gebruikers van het type producten dat men test. Zo werd bijvoorbeeld het No Gluten gamma ontwikkeld in samenwerking met consumenten van glutenvrije producten.

 

De testmethode, die door het onafhankelijke instituut Quality Control gecertificeerd is, werd intussen beproefd op 1.300 Boni Selection, Everyday en Spar huismerkproducten. Dat gebeurde door 50.000 consumenten, waarvan 4.500 thuistesters, 1.350 testers in de testlabo’s van Colruyt Group (in Halle en Leuven) en 44.150 testers via mobiele testen aan winkellocaties. Tegen eind volgend jaar wil Colruyt Group de kaap van 100.000 testers bereiken.

 

Elk product wordt om de twee jaar getest. 9 op 10 producten doorliepen de testen met succes, de overige worden in samenspraak met de leveranciers aangepast. Nu ligt er al een zestigtal verbeterde producten in de winkels. Jaarlijks besteden 25 voltijdse medewerkers 45.000 werkuren aan de tests. Voor Colruyt Group betekent het project een investering van 2,5 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.