Consument gaat dialoog aan met supermarkt in nieuwe ngo-actie | RetailDetail

Consumenten tegen supermarkten: "Voed ons op!"

Consumenten tegen supermarkten: "Voed ons op!"
Foto: Shutterstock

Consumenten vragen supermarkten om duurzamere aankopen te stimuleren in de nieuwe campagne ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Zes ngo’s gaan daarvoor de samenwerking aan op initiatief van blogster Ingrid Renders van Maison Slash.

 

"Ik ben meer dan mijn kassaticket"

Consumenten zijn meer dan wat je van hun kassaticket kunt afleiden, is het vertrekpunt van de actie ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV, Femma, Gezinsbond, Test Aankoop en de blog Maison Slash willen daarom een dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten.

 

“Enerzijds laten we consumenten aan het woord. Gewone gezinnen die met twijfels zitten over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma's en obstakels ze daarbij tegenkomen”, legt Renders uit. De campagne loopt een jaar lang en brengt verschillende thema's aan bod. Als eerste thema staat vlees centraal, met als bedoeling dat consumenten op het onlineplatform Meerdanmijnkassaticket.be hun vragen en prioriteiten formuleren voor de supermarkten. Die krijgen dan ook de kans om te antwoorden.

 

Klanten betrekken in beleid

“Tuurlijk willen mensen niet te veel betalen”, zegt Jelle Goossens van Rikolto, “maar ze willen ook geen boeren doen lijden, of het milieu kapot maken. We zijn ervan overtuigd dat de overdonderende meerderheid gewoon wil dat het verhaal achter hun eten klopt, en daar een correcte prijs voor wil betalen. Dat signaal willen we overbrengen.”

 

“Het is te makkelijk om supermarkten weg te zetten als de grote boeman. En het is te makkelijk om enkel te wijzen naar de consument", vervolgt Goossens. “Het is onze overtuiging dat de tijd rijp is dat supermarkten hun klanten op een nieuwe manier betrekken om hun beleid vorm te geven. Het is een kans om op een geloofwaardige manier prioriteiten te stellen op vlak van duurzaamheid en daarover verantwoording af te leggen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.