Consumentenbond vraagt wettelijke suikernormen | RetailDetail

Consumentenbond vraagt wettelijke suikernormen

Consumentenbond vraagt wettelijke suikernormen
Foto: Shutterstock

De Nederlandse Consumentenbond vraagt de overheid wettelijke normen op te stellen voor de hoeveelheid suiker in voeding. Staatssecretaris Blokhuis moet dringend de regie in handen nemen, vindt de bond.

 

Te grote verschillen

Tussen soortgelijke voedingsproducten van verschillende fabrikanten zitten grote verschillen in suikergehalte, concludeert de Consumentenbond uit een nieuw onderzoek. De hoeveelheid toegevoegde suiker varieert enorm, ook tussen producten die eigenlijk sterk vergelijkbaar zijn. Zo zou het ene fruitsap 5,5 keer meer suiker bevatten dan dezelfde soort sap van een ander merk. Zelfs bij woksaus lopen de verschillen flink op: er is woksaus met anderhalf suikerklontje per fles, maar ook met liefst zeven klontjes.

 

Omdat de consument zich hier niet van bewust is en het onderzoek volgens de Consumentenbond afdoende bewijst dat het ook met minder suiker kan – “als deze fabrikant toe kan met 6 gram suiker in teriyakisaus, waarom doet de ander er dan 28 gram in”, aldus Babs van der Staak van de Consumentenbond tegen RTL Z – roept de bond op om wettelijke suikereisen op te leggen.

 

"Je kunt dit niet overlaten aan de fabrikanten zelf. We vinden echt dat de overheid hier regie in moet nemen en normen moet stellen voor suiker in producten”, klinkt de redenering. Consumenten krijgen immers, zonder het zelf te weten, veel meer suiker binnen dan aangeraden, meent de consumentenorganisatie. Veel voedselfabrikanten en supermarktketens werken inmiddels nochtans aan lagere suikergehaltes in hun producten. Zo lanceerde Albert Heijn enkele weken geleden nog een reclamespotje waarin het bekendmaakt dat het al twee jaar lang de hoeveelheid suiker in huismerkproducten aan het terugschroeven is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.