Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg | RetailDetail

Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg

Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg

De Consumentenbond is gestart met de campagne ‘Weg met het Vinkje’, waarbij het vraagt om de vinkjes voor een gezonde of bewuste keuze op voedingsmiddelen te verwijderen. Die zouden verwarrend zijn voor consumenten.

Ook op ongezonde producten

Uit een onderzoek bij meer dan duizend consumenten blijkt dat 77% niet weet wat de vinkjes betekenen en 85% heeft geen idee van het verschil tussen het blauwe en het groene vinkje. De vinkjes zijn bedoeld om de klant te helpen bij het maken van een juiste keuze, maar schieten dus volledig hun doel voorbij. Bovendien geven de vinkjes vrij weinig informatie: producten met veel zout, suiker of verzadigde vetten kunnen ook een vinkje krijgen, waardoor ze gezonder lijken dan ze eigenlijk zijn.

 

De Consumentenbond vraagt dan ook dat het gebruik van de vinkjes vanaf 1 mei wordt stopgezet. “Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.