Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes | RetailDetail

Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes

Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes

Supermarkten controleren beter op een verantwoorde verkoop van alcohol en tabak, stelt het CBL vast. Voor de alcoholverkoop steeg de naleving van 52,5 naar 63,3%, voor tabak van 58,1 naar 71,8%.

Trainen van medewerkers

Supermarktorganisaties zetten met onder andere het trainen van medewerkers, consumentenvoorlichting en de NIX18-campagne intensief in op toezicht op de leeftijd bij alcohol- en tabakverkoop, stelt het CBL. De koepelorganisatie van supermarkten reageert hiermee op onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid, waaruit bleek dat supermarkten, slijterijen en tabakswinkels zich steeds beter houden aan de de leeftijdsgrens, die in 2014 van 16 naar 18 jaar is gegaan. Winkelmedewerkers mogen aan jongeren onder de 18 geen alcohol en tabak verkopen.

 

Het CBL is positief over het plan van het ministerie om meer in te zetten op de sociale norm van geen alcohol onder de 18. Zo gaan ook ouders en de meerderjarige vrienden van jongeren onder de 18 zich meer houden aan deze norm. Wel waarschuwt de organisatie dat in horecazaken, sportkantines en via thuisbezorging jongeren van jonger dan 18 jaar echter nog altijd gemakkelijk alcohol kunnen kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.