Coop haalt recordomzet in 2014 en neemt sterke start in 2015 | RetailDetail

Coop haalt recordomzet in 2014 en neemt sterke start in 2015

Coop haalt recordomzet in 2014 en neemt sterke start in 2015

Supermarktketen Coop heeft in 2014 een recordomzet van meer dan 1 miljard euro gehaald, een groei van ruim drie procent. Ook in het eerste kwartaal van 2015 werd er een omzetstijging van zes procent gehaald.

"Coop is kerngezond"

De keten versterkte ook zijn positie op de markt met de opening van twaalf nieuwe winkels en bovendien werden 28 andere winkels gerenoveerd. Die investeringen, waaronder ook nog het integreren van twee distributiecentra in één nieuw distributiecentrum, zorgden er wel voor dat de nettowinst daalde van 4 naar 2,6 miljoen euro.

 

"Met een scherpere prijspositionering en de effecten van de grote investeringen was voorzien dat onze resultaten in 2014 lager zouden zijn. Het onderliggende resultaat (vóór incidentele lasten) bleef - zoals gepland - overeind en de onderliggende operationele kasstroom verbeterde zelfs goed. Coop is financieel kerngezond. Vanuit onze coöperatieve achtergrond en maatschappelijke functie vergrootten we met Coop ons marktaandeel tot bijna 3%", zegt financieel directeur Herco Boer.

 

Coop verwacht dit jaar zijn 250e winkel te openen. Op korte termijn zullen er alvast twee nieuwe winkels openen in Milheeze en Heemstede. Momenteel heeft Coop 241 supermarkten in Nederland, waarvan 43 procent in eigen beheer en 57 procent bij zelfstandige ondernemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.