Coop opent slimme supermarkt in Milaan | RetailDetail

Coop opent slimme supermarkt in Milaan

Coop opent slimme supermarkt in Milaan
Coop Italia

Een hoogtechnologische supermarkt van de Italiaanse keten Coop zet onder meer ‘augmented reality’ in om shoppers te informeren over hun koop- en eetgedrag. Het doel: duurzame consumptie.

Prototype wordt realiteit

De ‘supermarkt van de toekomst’, die Coop in 2015 voorstelde op de World Expo in Milaan, is niet langer een prototype. Het concept heeft nu ook de stap gezet naar de reële wereld: in het winkelcentrum Bicocca Village in Milaan opende vorige week een slimme, interactieve supermarkt die digitale technologie inzet om een meer bewuste en duurzame consumptie te promoten.

 

De winkel van 1.000 m² verkoopt zo’n 6.000 referenties. Een deel van het aanbod is uitgestald op intelligente verkooptafels. Wanneer je je hand beweegt in de richting van een product, verschijnt er automatisch op een scherm boven de tafel bijkomende informatie: waar het product vandaan komt, welke voedingswaarde het heeft, of het mogelijk allergenen bevat, wat je met het afval moet doen, enzovoort. Dat wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van Microsoft Kinect-sensoren, die de bewegingen van de shoppers detecteren.

 

In de winkel bevinden zich verder ook interactieve 'totems' met aanraakschermen. Een blikvanger is de twintig meter lange videomuur met 54 monitoren, die de shoppers in real time informatie bezorgen over de producten in de winkel, de promoties, verkoopstatistieken, receptideeën en berichten op sociale media. 

 

Duurzamer consumptiepatroon

De interactieve supermarkt werd ontworpen door Carlo Ratti, professor aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT): “Elk product vertelt een verhaal”, zegt hij: “In de toekomst wordt het mogelijk om alles te ontdekken over de appel waar we naar kijken: aan welke boom hij groeide, de CO2 die hij produceerde, de chemische behandeling die hij onderging, en zijn reis naar het supermarktrayon.”

 

Data zullen tot een beter geïnformeerd en duurzamer consumptiepatroon leiden, verwacht hij: een volledig transparante bevoorradingsketen zal shoppers bewust maken van de limieten van onze natuurlijke bronnen. Dat kan de aankoop van verse, lokale producten stimuleren. 


Ondanks de dominante aanwezigheid van digitale toepassingen oogt de supermarkt overigens niet kil: voor de winkelinrichting gebruikte men lage meubels en warme materialen als hout en keramiektegels, met het oog op een aangename en efficiënte winkelervaring. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.