Corona-effect: minder vaak naar de supermarkt, vollere kar

Corona-effect: minder vaak naar de supermarkt, vollere kar
Shutterstock.com

Hoe is het koopgedrag van de Belgische gezinnen geëvolueerd sinds de lockdown? Het GfK consumentenpanel levert enkele interessante inzichten over wat er de afgelopen drie weken is gebeurd.

 

Dinsdag 17 maart was topdag

De ingrijpende maatregelen om het coronavirus in te dijken hebben vanzelfsprekend een grote impact op het koopgedrag in de supermarkt, zowat de enige winkel waar shoppers nog terecht kunnen. Er waren ongeziene hamstergolven en er werden strenge veiligheidsvoorschriften ingevoerd. De omzetten stegen met dubbele cijfers, zoals onderzoeksbureau Nielsen vorige week al meldde.

 

Consumenten lijken nu inderdaad voorzichtiger geworden en beperken de verplaatsingen buitenhuis. Dat blijkt in elk geval uit voorlopige cijfers van het GfK consumentenpanel, die onderzoeksdirecteur Davy Van Raemdonck zopas bekendmaakte. In week 13 – de week van 23 tot en met 29 maart – daalde de wekelijkse bezoekfrequentie met 11,7%. In de eerste helft van maart steeg de frequentie nochtans – een gevolg van de hamsterpaniek wellicht. Het gemiddelde winkelmandje was de afgelopen drie weken dan weer significant groter: mensen kochten zowat 20% meer dan normaal per winkeltrip. Men komt dus minder vaak, en men koopt meer.

 

De aankondiging van de lockdown zorgde zoals we zagen voor een rush op de supermarkt. Dinsdag 17 maart was een absolute topdag: op die dag verkochten de winkels wel 22% van de weekomzet in FMCG en vers. In normale omstandigheden is de dinsdag goed voor zowat 12% van de weekomzet. Een week eerder waren ook donderdag 12 en vrijdag 13 maart al topdagen waarop gehamsterd werd. GfK ziet dat het omzetaandeel op zondag licht daalt sinds de lockdown. Een mogelijke verklaring is dat sommige zelfstandige supermarkten de openingsuren op zondag beperkt hebben – of zelfs besloten om de winkel op zondag te sluiten.

 

Tot slot nog een weetje: 21% van de gezinnen zegt dat ze elke avond applaudisseren voor de helden uit de zorgsector, 29% doet dat om de andere dag.

 

20% meer op kassaticket, maar frequentie daalt