Coronavirus tast ook de foodprijzen aan

Coronavirus tast ook de foodprijzen aan

Nu kortingen en promoties niet langer toegelaten zijn in de Belgische supermarkten, wordt shoppen voor de Belgische consument wat duurder. De verschillen met Nederland – waar prijsacties nog wél blijven lopen – worden weer groter.

 

Reguliere prijzen stabiel

Belgische supermarktketens lijken de orders van de overheid goed op te volgen, blijkt uit recente cijfers van Daltix: doorgaans staat 5 tot 8% van de winkelassortiment in promotie, maar de afgelopen twee dagen is die promotiedruk in vrije val, naar quasi nul.

 

Dat heeft uiteraard een impact op wat de consument aan de kassa betaalt: de prijs van een gemiddeld winkelmandje stijgt. Dat is echter louter te wijten aan het wegvallen van de prijskortingen. Uit de data blijkt niet dat retailers nu ook de reguliere prijzen verhogen: die blijven stabiel. Colruyt blijft de goedkoopste keten in België. Daltix vergeleek de winkelprijzen van meer dan 68.000 referenties bij Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt en Delhaize.

 

Grensshoppen geen optie

Een gevolg van de situatie is wél dat de prijsverschilen met Nederland – die sinds begin 2019 wat verkleind waren – opnieuw toenemen voor een duizendtal A-merken: in Nederland gelden immers nog geen restricties op promotie-acties. Daltix ziet dat bijvoorbeeld de gemiddelde prijsverschillen tussen Albert Heijn Nederland en de Belgische supermarktketens, die doorgaans zo’n 5% bedragen, nu kunnen oplopen tot wel 20%. Die keten is dan ook gereputeerd om zijn erg diepe prijspromoties.

 

Toch is grensshoppen voor de consument nu geen optie: om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, mogen mensen enkel om strikt noodzakelijke redenen de grens passeren. Koopjes horen daar niet bij.