Cranberries van Albert Heijn “meest misleidende product” van 2015 | RetailDetail

Cranberries van Albert Heijn “meest misleidende product” van 2015

Cranberries van Albert Heijn “meest misleidende product” van 2015

De cranberries van Albert Heijn zijn verkozen tot het meest misleidende product door de consument. Het 'superfood' van de keten kreeg het meeste stemmen achter zijn naam en wint het Gouden Windei 2015 van consumentenwaakhond Foodwatch.

"Meer suiker dan bessen"

Elk jaar laat de Nederlandse organisatie Foodwatch, dat van de strijd tegen misleidende voedingsclaims en -etiketten zijn bestaansreden heeft gemaakt, de Nederlandse en Vlaamse consumenten het "meest misleidende product" van het jaar kiezen uit een shortlist. Dit jaar gaat de twijfelachtige eer naar de cranberries van Albert Heijn.

 

"Dit 'superfood'-product bestaat voor 68% uit toegevoegde siroop en voor slechts 30% daadwerkelijk uit cranberries. Feitelijk worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood", zegt Foodwatch. Het product van Albert Heijn kreeg 28% van de 13.000 uitgebrachte stemmen achter zijn naam en werd zo de opvolger van de fruitsapjes Capri-sun van Coca-Cola.

 

Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03% aardbeipoeder en 667x meer suikers. De light pindakaas van supermarkt Plus is op de derde plaats geëindigd. Deze pindakaas bevat weliswaar 30% minder vet, maar wel 451% meer suikers, omdat vette pinda's zijn vervangen door pure glucosestroop.

 

Retailers passen formule aan

De verkiezing van het Gouden Windei krijgt niet alleen veel media-aandacht, maar zorgt er ook voor dat de betrokken retailers de samenstelling van hun producten veranderen, de verkoop ervan stopzetten of het etiket aanpassen. Zo heeft Albert Heijn Foodwatch laten weten dat het de samenstelling van de cranberries nog dit kwartaal zal aanpassen zodat het percentage cranberries wordt verdubbeld tot 60%.

 

Supermarkt Plus liet weten te stoppen met de verkoop van de huidige light pindakaas. De keten doet dat samen met de supermarkten Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Deen, Coop en Emté die allemaal eenzelfde soort pindakaas light verkopen.

 

Aldi, eveneens op de shortlist omdat zijn truffelpasta amper 0,0006% truffel bleek te bevatten, heeft laten weten het etiket op zijn truffelpasta te zullen aanpassen. De discounter zal vooraan niet langer verwijzing naar (de verwaarloosbare hoeveelheid) truffel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.