Cranberries van Albert Heijn “meest misleidende product” van 2015 | RetailDetail

Cranberries van Albert Heijn “meest misleidende product” van 2015

Cranberries van Albert Heijn “meest misleidende product” van 2015

De cranberries van Albert Heijn zijn verkozen tot het meest misleidende product door de consument. Het 'superfood' van de keten kreeg het meeste stemmen achter zijn naam en wint het Gouden Windei 2015 van consumentenwaakhond Foodwatch.

"Meer suiker dan bessen"

Elk jaar laat de Nederlandse organisatie Foodwatch, dat van de strijd tegen misleidende voedingsclaims en -etiketten zijn bestaansreden heeft gemaakt, de Nederlandse en Vlaamse consumenten het "meest misleidende product" van het jaar kiezen uit een shortlist. Dit jaar gaat de twijfelachtige eer naar de cranberries van Albert Heijn.

 

"Dit 'superfood'-product bestaat voor 68% uit toegevoegde siroop en voor slechts 30% daadwerkelijk uit cranberries. Feitelijk worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood", zegt Foodwatch. Het product van Albert Heijn kreeg 28% van de 13.000 uitgebrachte stemmen achter zijn naam en werd zo de opvolger van de fruitsapjes Capri-sun van Coca-Cola.

 

Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03% aardbeipoeder en 667x meer suikers. De light pindakaas van supermarkt Plus is op de derde plaats geëindigd. Deze pindakaas bevat weliswaar 30% minder vet, maar wel 451% meer suikers, omdat vette pinda's zijn vervangen door pure glucosestroop.

 

Retailers passen formule aan

De verkiezing van het Gouden Windei krijgt niet alleen veel media-aandacht, maar zorgt er ook voor dat de betrokken retailers de samenstelling van hun producten veranderen, de verkoop ervan stopzetten of het etiket aanpassen. Zo heeft Albert Heijn Foodwatch laten weten dat het de samenstelling van de cranberries nog dit kwartaal zal aanpassen zodat het percentage cranberries wordt verdubbeld tot 60%.

 

Supermarkt Plus liet weten te stoppen met de verkoop van de huidige light pindakaas. De keten doet dat samen met de supermarkten Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Deen, Coop en Emté die allemaal eenzelfde soort pindakaas light verkopen.

 

Aldi, eveneens op de shortlist omdat zijn truffelpasta amper 0,0006% truffel bleek te bevatten, heeft laten weten het etiket op zijn truffelpasta te zullen aanpassen. De discounter zal vooraan niet langer verwijzing naar (de verwaarloosbare hoeveelheid) truffel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.