Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

 Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

Crowdbutching.com, online platform voor verkoop van eerlijk en traceerbaar vlees, heeft de omzet in 2016 met ruim 40 procent zien stijgen. Ook dit jaar wil het bedrijf met 40 procent groeien. Klanten in Duitsland kunnen sinds vrijdag online ook varkensvleespakketten kopen.

 

Vleespakketten van online slager

Vorig jaar kochten meer dan 30.000 consumenten, waarvan tien procent in Amsterdam, een vleespakket bij koopeenkoe.nl, koopeenvarken.nl en koopeenkip.nl,, de drie sites van crowdbutching.com. De klanten bestelden in totaal vlees van 450 koeien, 150 varkens en meer dan 26.000 kippen. “De planning is om de groei van 40 procent ook dit jaar door te zetten”, aldus Philip Freeke van koopeenkoe.nl.

 

De online slagerij zag dat zestig procent van de klanten die eenmaal een pakket hebben besteld, binnen een jaar een vervolgbestelling deden. Een op de drie klanten koopt al binnen het halfjaar een nieuw pakket met rundvlees, varkensvlees of kip van de online slager.


De kopers beoordeelden de kwaliteit van het vlees dat zij geleverd kregen met een score van 8,6. De traceerbaarheid van het vlees, gevolgd door het betere leven dat de dieren hebben gehad en het feit dat ze van kop tot staart worden gebruikt, is voor klanten het belangrijkste motief om vlees van crowdbutching.com te bestellen, zo blijkt uit onderzoek onder bijna 1400 klanten.

 

“In een tijd waar mensen geconfronteerd worden met schandalen en onduidelijkheden in de vleessector, merken wij dat onze klanten behoefte hebben aan duurzaam en traceerbaar vlees. Mensen willen weer weten wat ze eten. Wij zien het als onze taak de markt zo transparant mogelijk te maken”, stelt oprichter Berend te Voortwis, tevens eigenaar van boerderij Lindenhoff.

 

Ook Duitse vleeskopers

Ook Duitse vleeskopers zijn ervoor te vinden om samen een koe te kopen, die van kop tot staart wordt verwerkt. Crowdbutching.com, dat nu bijna een jaar met het label kaufnekuh.de actief is op de Duitse markt, heeft het aanbod uitgebreid met varkensvlees via kaufeinschwein.de. Duitse klanten kunnen zo sinds vrijdag ook online varkensvleespakketten kopen.

 

“In Duitsland zijn onze pakketten iets anders, speciaal gericht op de Duitse consument. De stukken vlees zijn anders geproportioneerd en verwerkt tot andere producten, bijvoorbeeld Rinderbraten en Suppenfleisch”, vertelt Philip Freeke. “We hebben de afgelopen dagen inmiddels meer dan 15 varkens verkocht.”

 

Crowdbutching: samen vlees kopen

Crowdbutching.com is in 2014 bedacht door foodondernemers Yvo van Rijen en Berend te Voortwis, eigenaar van boerderij Lindenhoff in Baambrugge, die al veertig jaar bezig is met goede voeding. Crowdbutching, een samentrekking van crowdfunding en butching, betekent dat klanten samen met anderen, de crowd, een deel van een koe, varken of kip kopen.

 

Het dier wordt pas geslacht als al het vlees is verkocht, waardoor er niets van het dier verloren gaat. Na de slacht wordt het bestelde pakket thuisbezorgd. Crowdbutching.com levert in heel Nederland en is sinds een jaar aanwezig in Duitsland.

 

Boerderij Lindenhoff is al honderd jaar in handen van de familie Te Voortwis. Ben te Voortwis begon in de jaren zeventig hobbymatig met het houden van vleesrunderen. Eind  jaren tachtig ging hij ‘vlees met garantie’ leveren aan slagers en horecaleveranciers. In 2006 werd de boerderij overgedragen aan zijn zoons Berend, Willem en Dirco.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.