Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

 Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

Crowdbutching.com, online platform voor verkoop van eerlijk en traceerbaar vlees, heeft de omzet in 2016 met ruim 40 procent zien stijgen. Ook dit jaar wil het bedrijf met 40 procent groeien. Klanten in Duitsland kunnen sinds vrijdag online ook varkensvleespakketten kopen.

 

Vleespakketten van online slager

Vorig jaar kochten meer dan 30.000 consumenten, waarvan tien procent in Amsterdam, een vleespakket bij koopeenkoe.nl, koopeenvarken.nl en koopeenkip.nl,, de drie sites van crowdbutching.com. De klanten bestelden in totaal vlees van 450 koeien, 150 varkens en meer dan 26.000 kippen. “De planning is om de groei van 40 procent ook dit jaar door te zetten”, aldus Philip Freeke van koopeenkoe.nl.

 

De online slagerij zag dat zestig procent van de klanten die eenmaal een pakket hebben besteld, binnen een jaar een vervolgbestelling deden. Een op de drie klanten koopt al binnen het halfjaar een nieuw pakket met rundvlees, varkensvlees of kip van de online slager.


De kopers beoordeelden de kwaliteit van het vlees dat zij geleverd kregen met een score van 8,6. De traceerbaarheid van het vlees, gevolgd door het betere leven dat de dieren hebben gehad en het feit dat ze van kop tot staart worden gebruikt, is voor klanten het belangrijkste motief om vlees van crowdbutching.com te bestellen, zo blijkt uit onderzoek onder bijna 1400 klanten.

 

“In een tijd waar mensen geconfronteerd worden met schandalen en onduidelijkheden in de vleessector, merken wij dat onze klanten behoefte hebben aan duurzaam en traceerbaar vlees. Mensen willen weer weten wat ze eten. Wij zien het als onze taak de markt zo transparant mogelijk te maken”, stelt oprichter Berend te Voortwis, tevens eigenaar van boerderij Lindenhoff.

 

Ook Duitse vleeskopers

Ook Duitse vleeskopers zijn ervoor te vinden om samen een koe te kopen, die van kop tot staart wordt verwerkt. Crowdbutching.com, dat nu bijna een jaar met het label kaufnekuh.de actief is op de Duitse markt, heeft het aanbod uitgebreid met varkensvlees via kaufeinschwein.de. Duitse klanten kunnen zo sinds vrijdag ook online varkensvleespakketten kopen.

 

“In Duitsland zijn onze pakketten iets anders, speciaal gericht op de Duitse consument. De stukken vlees zijn anders geproportioneerd en verwerkt tot andere producten, bijvoorbeeld Rinderbraten en Suppenfleisch”, vertelt Philip Freeke. “We hebben de afgelopen dagen inmiddels meer dan 15 varkens verkocht.”

 

Crowdbutching: samen vlees kopen

Crowdbutching.com is in 2014 bedacht door foodondernemers Yvo van Rijen en Berend te Voortwis, eigenaar van boerderij Lindenhoff in Baambrugge, die al veertig jaar bezig is met goede voeding. Crowdbutching, een samentrekking van crowdfunding en butching, betekent dat klanten samen met anderen, de crowd, een deel van een koe, varken of kip kopen.

 

Het dier wordt pas geslacht als al het vlees is verkocht, waardoor er niets van het dier verloren gaat. Na de slacht wordt het bestelde pakket thuisbezorgd. Crowdbutching.com levert in heel Nederland en is sinds een jaar aanwezig in Duitsland.

 

Boerderij Lindenhoff is al honderd jaar in handen van de familie Te Voortwis. Ben te Voortwis begon in de jaren zeventig hobbymatig met het houden van vleesrunderen. Eind  jaren tachtig ging hij ‘vlees met garantie’ leveren aan slagers en horecaleveranciers. In 2006 werd de boerderij overgedragen aan zijn zoons Berend, Willem en Dirco.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.