Daarom verdwijnt Delhaize uit de Bel-20

Daarom verdwijnt Delhaize uit de Bel-20

Daarom verdwijnt Delhaize uit de Bel-20

Al van bij de invoering van de Bel-20 begin jaren 90 maakte Delhaize deel uit van de index van 20 steraandelen op de Brusselse beurs. Maar na 26 jaar trouwe dienst vliegt het aandeel er op 20 maart eerstkomende uit. Waarom?

 

“Niet Belgisch genoeg meer”

De regels van beursuitbater Euronext zijn klaar en duidelijk. Ze baseren zich in eerste instantie op de nationaliteit van een aandeel, of meer bepaald op de ‘referentiemarkt’. Sinds de fusie met Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com, heeft Ahold Delhaize niet alleen zijn hoofdkantoor in Nederland, de groep opteerde ook voor de beurs van Amsterdam als ‘referentiemarkt’. En dat laatste bepaalt de nationaliteit van het aandeel: niet langer Belgisch maar Nederlands, dus.

 

Toch zijn er nog bedrijven in de Bel-20 met een niet-Belgische nationaliteit (denk aan het Franse nutsbedrijf Engie of de Nederlandse bank ING Groep). Bedrijven met een andere referentiemarkt dan België kunnen wel degelijk een zitje in de Bel-20 krijgen of houden, op voorwaarde dat ze ‘belangrijke activiteiten’ in België ontplooien.

 

Wat dat precies inhoudt, is klaar en duidelijk gereglementeerd: minstens 20% van de activa en omzet in België hebben en/of minstens 15% van de werknemers moet in België werken. Maar doordat het gros van de activiteiten van Ahold Delhaize zich afspeelt in de Verenigde Staten en doordat amper 6,8% van de personeelsleden in ons land actief is, kan Ahold Delhaize zich dus niet op die ‘uitzondering’ beroepen.

 

Ja maar, horen we sommigen al zeggen, Delhaize haalde voor de fusie toch ook al het gros van zijn omzet buiten België? En idem voor het personeel. Dat klopt, maar op dat moment was de hoofdzetel van de groep nog in Brussel gevestigd en was de Brusselse beurs nog de referentiemarkt van het aandeel. En dan speelt het relatieve belang van België in de groepscijfers niet mee.

 

In een reactie aan zakenkrant De Tijd betreurt Ahold Delhaize de beslissing, maar benadrukt meteen: “We behouden onze dubbele notering aan zowel Euronext Amsterdam als Euronext Brussel, een reflectie van onze diepe betrokkenheid bij en lange geschiedenis in zowel Nederland als België. Onze relatie met de Belgische kapitaalmarkt blijft onveranderd.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.