Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour | RetailDetail

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour
Shutterstock

Het is al een tijdje duidelijk dat de Hypermarkten van Carrefour niet de beste resultaten kunnen voorleggen, maar wanneer de cijfers in detail bekeken worden, blijkt pas echt de ravage: 73% van de filialen zag zijn omzet dalen.

Ook top 10 in dalende lijn

In 2016 daalde de totale omzet van de hypermarkten met 2,6% naar 20,8 miljard euro, op vergelijkbare basis en zonder brandstofinkomsten was er sprake van een omzetdaling van 1,5%. Toch blijkt uit gedetailleerde cijfers dat de hypermarkten het in 2016 een stuk slechter deden dan in 2015: zo was er in 2016 bij 73% van de vestigingen sprake van een omzetdaling. Een jaar eerder was dat nog 'maar' 60%.

 

Ook zijn er meer winkels met een grote omzetdaling: in 2015 zag 24% van de hypermarkten zijn omzet met meer dan 2% dalen, maar in 2016 is dat al opgelopen tot 42%. Een op acht zag zijn omzet zelfs met meer dan 4% dalen. Omgekeerd is er bij slechts 6% van de supermarkten sprake van een groei van 2% of meer.

 

Het verval is ook te zien bij de grootste hypermarkten van Carrefour: in 2009 waren er nog vijf die een omzet haalden van meer dan 200 miljoen euro, terwijl dat er momenteel nog maar drie zijn. Alles samen hebben de tien grootste hypermarkten sinds 2009 maar liefst 275 miljoen euro aan omzet verloren. Bovendien is er in die top 10 geen enkele hypermarkt die er in slaagde om zijn omzet op te krikken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.