Daling eierverkoop door Fipronilcrisis bleef beperkt | RetailDetail

Daling eierverkoop door Fipronilcrisis bleef beperkt

Daling eierverkoop door Fipronilcrisis bleef beperkt
Shutterstock.com

Belgen kochten in 2017 iets minder eieren, maar dat was niet enkel te wijten aan de Fipronilcrisis. De bestedingen stegen wel, als gevolg van een hogere gemiddelde eierprijs en een verdere verschuiving richting bio.

 

Discounters groeien

Het eierverbruik stagneert al een tijdje. In 2017 kocht de Belg gemiddeld iets meer dan 71 eieren voor een bedrag van 13,10 euro. Dit zijn 2 eieren of 3% minder dan in 2016 en ruim 4 stuks minder dan in het topjaar 2013. Er was in juli van vorig jaar uiteraard de Fipronil-crisis, maar ook daarvoor lag het verbruik al op een lager niveau dan in 2016. Door een hogere gemiddelde eierprijs en een verdere verschuiving richting bio lagen de eierbestedingen toch 3% hoger dan het jaar voordien. Dat blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5.000 Belgische gezinnen.
 

De gemiddelde prijs van zowel scharreleieren (0,15 euro per stuk) als bio-eieren (0,30 euro per stuk) steeg met 1 cent. Eieren van kippen met vrije uitloop werden twee cent duurder en klokten af op 0,23 euro per stuk. De gemiddelde aankoopfrequentie daalde lichtjes van 16 naar 15 keer per jaar. Het aantal eierkopers daalde lichtjes van 93,5 naar 93 op 100, vooral door een daling bij de kopers van eieren met vrije uitloop. Het aantal kopers van bio-eieren steeg daarentegen van 24 naar 27 op 100. Bio vertegenwoordigt 9% van het aantal verkochte eieren en ruim 14% van de omzet. Het is de enige categorie die meer kopers kan aantrekken. Het ruimere aanbod aan eieren legde de harddiscounters Aldi en Lidl geen windeieren: zij hebben nu een marktaandeel van rond de 32%. De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste kanaal met 45% marktaandeel. De buurtsupermarkten vertegenwoordigen 15% van het verkochte volume.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.