Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar
Shutterstock

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

 

Dik 6 miljard euro omzet

Danone boekte de voorbije drie maanden een omzet van liefst 6,085 miljard euro: 10,8% meer dan een jaar eerder en net geen 5% meer op vergelijkbare basis. Danone profiteerde zowel van prijsstijgingen (+1,1%) als volumegroei (+3,8%).

 

Het Franse bedrijf dankt die topprestatie vooral aan 'gespecialiseerde voeding': die tak zag zijn omzet met liefst 14,5% aandikken tot 1,8 miljard euro, met dank aan de verkoop van babymelk op de Chinese markt (ruim +50%). De waterafdeling, met merken als Evian en Badoit, zag de vergelijkbare omzet met 4,2% groeien tot 976 miljoen euro. De omzet van de zuiveltak, tot nader order nog altijd de belangrijkste activiteit van Danone, kende in Noord-Amerika een dipje (-0,2% tot 1,19 miljard), maar die daling werd gecompenseerd in de rest van de wereld (+0,8% tot 2,1 miljard euro).

 

Danone is voor zijn groei overigens meer en meer afhankelijk van opkomende regio’s. Europa en Noord-Amerika mogen samen nog altijd 3,3 miljard van de omzet genereren, dat is wel een klein half procentje minder dan vorig jaar. De omzet in de rest van de wereld is op vergelijkbare basis dan weer met 11,7% geklommen tot 2,8 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.