Danone heeft grote plannen met Alpro

Danone heeft grote plannen met Alpro

Sinds enkele dagen is het Belgische Alpro officieel in handen van Danone, nadat de Fransen een half jaar geleden een overeenkomst bereikten voor de overname van moederbedrijf WhiteWave. Ze hebben nu grote plannen met Alpro.

“Voorbeeld om te volgen”

Alpro moet immers de grote voortrekker worden van de nieuwe businessunit Plantaardige voeding, die geleid zal worden door Alpro-CEO Bernard Derykckere, de CEO van Alpro. Die is dan ook bijzonder enthousiast over de plannen van Danone met zijn bedrijf. “Na de overname van ons moederbedrijf WhiteWave heb ik lichtjes in de ogen van Danone-CEO Emmanuel Faber zien verschijnen. Hij noemde Danone een armada van boten en ons een pilootschip, een voorbeeld om te volgen”, zegt hij aan De Tijd.

 

Het doel van Danone is dan ook om Alpro beschikbaar te maken in veel meer landen. Momenteel zijn de plantaardige producten al te vinden in 54 landen, waaronder alle Europese. “Wij zijn de expert in plantaardige zuivel en samen met Danone gaan we ervoor zorgen dat de groei versnelt.”

 

Jobs creëren

Alpro zal daarbij vooral gebruik maken van het netwerk van Danone en dus ook actief worden in landen waar de producten van het nieuwe moederbedrijf al te vinden zijn. “Als ons moederbedrijf in een ander land of continent met plantaardige producten wil beginnen, zullen wij helpen met de strategie, marketing en innovatie. Wij zullen bepalen welke producten als eerste worden gelanceerd en hoe ze in de markt worden gezet.”

 

Dankzij de expansie naar de nieuwe landen, zullen er ook meer jobs gecreëerd worden. Op het hoofdkantoor in Gent zal waarschijnlijk weinig veranderen, maar in landen waar de producten worden gelanceerd kunnen er zeker nieuwe mensen aan de slag en ook de productiefaciliteiten worden uitgebreid.

 

Alpro heeft al fabrieken in Wevelgem, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Mogelijk komt daar binnenkort nog een fabriek in Rusland bij. “Als we daar willen doorbreken, kan een lokale fabriek interessant zijn. Als we Alpro naar Zuid-Amerika brengen, is het logisch dat we daar produceren. We zouden een nieuwe fabriek kunnen bouwen of gebruik maken van de capaciteit van Danone. Dat zullen we in de toekomst allemaal bekijken.”

 

Ook in landen waar Alpro al actief is, ziet Deryckere nog groeipotentieel. “Vandaag maken plantaardige zuivelproducten 4,2% van de Europese zuivelmarkt uit. In België zitten we aan 8%. Waarom zouden we dat percentage elders in Europa niet kunnen halen?”