Dalende volumes in eerste kwartaal Danone | RetailDetail

Danone kampt met dalende volumes

Danone kampt met dalende volumes
Shutterstock

De omzet van voedingsbedrijf Danone is in het eerste kwartaal van 2017 met 3% gestegen, maar daar tegenover stond wel dat het volume met 2,6% terugviel. Vooral de verkoop van zuivelproducten stelde teleur.

Trage start

De totale omzet van Danone kwam in het eerste kwartaal uit op 5,46 miljard euro, 3% meer dan een jaar eerder. Die groei was volledig te danken aan de prijzen (die met 3,3% de hoogte in gingen) en wisselkoerseffecten, want het verkochte volume viel met 2,6% terug. Op vergelijkbare basis was er nog sprake van een groei van 0,7%.

 

“Zoals verwacht vertoont de omzet een trage start van het jaar. In moeilijke marktomstandigheden hebben we wel vooruitgang geboekt op onze prioriteiten doorheen alle categorieën”, zegt CEO Emmanuel Faber. Het verkochte volume van zuivelproducten, de grootste tak binnen Danone, viel met 5,3% terug, terwijl er ook 1,3% minder water werd verkocht. Babyvoeding steeg wel met 0,1% en medische voeding zelfs met 4,8%.

 

Overname Whitewave afgerond

Op geografische basis was er in elke regio sprake van een terugval. Zo viel de omzet in Europa met 4,3% terug en ook het volume daalde er met 2%. In de regio GOS (Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne) en Noord-Amerika steeg de omzet wel met 12,3%, maar daalde het verkochte volume met net geen 5%.

 

Vorige week rondde Danone nog de overname van Whitewave af, waarbij in Noord-Amerika een nieuw bedrijfsonderdeel onder de naam DanoneWave werd opgericht. Dat zal alle zuivel van Danone en de activiteiten van Whitewave samenbrengen onder de hoede van Lorna Davis, die als CEO zal fungeren van de bedrijfstak.

 

Whitewave focust zich voornamelijk op gezonde voeding en met de overname wil Danone zich meer toespitsen op de groeiende groep klanten die op zoek is naar die soort voeding. Danone legde ongeveer elf miljard euro neer voor de overname, de grootste in de geschiedenis van het bedrijf. Whitewave is ook eigenaar van het Belgische Alpro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).