Dalende volumes in eerste kwartaal Danone | RetailDetail

Danone kampt met dalende volumes

Danone kampt met dalende volumes
Shutterstock

De omzet van voedingsbedrijf Danone is in het eerste kwartaal van 2017 met 3% gestegen, maar daar tegenover stond wel dat het volume met 2,6% terugviel. Vooral de verkoop van zuivelproducten stelde teleur.

Trage start

De totale omzet van Danone kwam in het eerste kwartaal uit op 5,46 miljard euro, 3% meer dan een jaar eerder. Die groei was volledig te danken aan de prijzen (die met 3,3% de hoogte in gingen) en wisselkoerseffecten, want het verkochte volume viel met 2,6% terug. Op vergelijkbare basis was er nog sprake van een groei van 0,7%.

 

“Zoals verwacht vertoont de omzet een trage start van het jaar. In moeilijke marktomstandigheden hebben we wel vooruitgang geboekt op onze prioriteiten doorheen alle categorieën”, zegt CEO Emmanuel Faber. Het verkochte volume van zuivelproducten, de grootste tak binnen Danone, viel met 5,3% terug, terwijl er ook 1,3% minder water werd verkocht. Babyvoeding steeg wel met 0,1% en medische voeding zelfs met 4,8%.

 

Overname Whitewave afgerond

Op geografische basis was er in elke regio sprake van een terugval. Zo viel de omzet in Europa met 4,3% terug en ook het volume daalde er met 2%. In de regio GOS (Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne) en Noord-Amerika steeg de omzet wel met 12,3%, maar daalde het verkochte volume met net geen 5%.

 

Vorige week rondde Danone nog de overname van Whitewave af, waarbij in Noord-Amerika een nieuw bedrijfsonderdeel onder de naam DanoneWave werd opgericht. Dat zal alle zuivel van Danone en de activiteiten van Whitewave samenbrengen onder de hoede van Lorna Davis, die als CEO zal fungeren van de bedrijfstak.

 

Whitewave focust zich voornamelijk op gezonde voeding en met de overname wil Danone zich meer toespitsen op de groeiende groep klanten die op zoek is naar die soort voeding. Danone legde ongeveer elf miljard euro neer voor de overname, de grootste in de geschiedenis van het bedrijf. Whitewave is ook eigenaar van het Belgische Alpro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.