Danone reduceert suiker | RetailDetail

Danone reduceert suiker

Danone reduceert suiker

(publireportage) Danone hecht veel belang aan een goede nutritionele samenstelling van haar producten en werkt constant aan de verbetering ervan met het oog op een evenwichtig voedingspatroon van de consument.


Stapsgewijs verminderen

Vandaag kampt onze maatschappij met belangrijke uitdagingen op het vlak van volksgezondheid. Vertrekkend vanuit de overtuiging dat voeding essentieel is voor een goede gezondheid, groeide de missie van Danone om ‘gezondheid door voeding te brengen naar zoveel mogelijk mensen’.

Dit vertaalt zich in een jarenlange inzet voor een goede nutritionele productsamenstelling zodat de producten overeenstemmen met de noden en verwachtingen van de consument en de lokale aanbevelingen op vlak van voeding. In Danonino bijvoorbeeld, werd over de voorbije 20 jaar de suiker stapsgewijs verminderd met -32%. Andere voorbeelden zijn Activia (vermindering van toegevoegde suikers met -14% in 10 jaar) en Danio (reductie met -15% toegevoegde suiker op 3 referenties in 2014).

“Het nutritioneel profiel van onze producten optimaliseren, beslaat zowel het bevorderen van nutriënten die ze van nature bevatten (bijvoorbeeld vitamines en mineralen), als het verminderen van toegevoegde suikers en vet.”, licht Nathalie Guillaume, Corporate Affairs Director, toe.
 

Convenant

Ook in België neemt Danone haar verantwoordelijkheid op en draagt het bedrijf haar steentje bij aan lokale initiatieven die gezondere voedingsgewoonten bij de Belgen promoten.

In België engageerde Danone zich in 2016 via het “Convenant Evenwichtige Voeding”, dat ondertekend werd door de Voedingsindustrie (FEVIA), de grootdistributie (Comeos) en Minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Concreet bepaalt het Convenant dat de zuivelindustrie het gehalte aan toegevoegde suikers in haar producten met 8% [1] terugdringt tegen 2020.

“De nieuwe interne voedingsnormen die ons bedrijf eind 2016 bekend maakte - en die gebaseerd zijn op internationale standaarden (o.a. de WHO aanbeveling) en recente wetenschappelijke inzichten - maken bovendien dat Danone inzake suikerreductie verder zal gaan dan zijn engagement in het ‘Convenant Evenwichtige Voeding’ ”, onderstreept Nathalie Guillaume. “In België hebben we ons dan ook voorgenomen om tegen 2020 het gehalte aan toegevoegde suikers in onze melkproducten met meer dan 10% terug te brengen."

Want mensen aanmoedigen om gezonder te eten, is wat de werknemers van Danone elke dag richting geeft, zoals uitgedrukt wordt in de nieuwe visie “One Planet, One Health” die het bedrijf vorig jaar lanceerde.
 

Bron van calcium en eiwitten

In België worden melkproducten nog steeds ondergeconsumeerd ten opzichte van de voedingsaanbevelingen. [2] Melkproducten zijn een belangrijke bron van calcium en hoogkwalitatieve eiwitten. Uit de voedselconsumptiepeiling 2014-2015 blijkt dat 98% van de Belgen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid melkproducten niet bereikt [3] en bijgevolg niet voldoende calcium inneemt [4].


Voor dagelijks aanbevolen producten is het voor Danone dés te belangrijk om inspanningen te leveren op vlak van reductie van toegevoegde suiker. Het is voor de consument echter niet altijd makkelijk een onderscheid te maken tussen toegevoegde suikers en natuurlijke (of intrinsieke) suikers in de producten. Op voedingsproducten vallen beide namelijk onder de waarde ‘waarvan suikers’ zoals af te lezen in de nutritionele tabel. Maar het is vooral de consumptie van toegevoegde suikers die aan banden moet gelegd worden! De WHO beveelt namelijk aan de hoeveelheid toegevoegde suikers te beperken tot zo’n 10% van de dagelijkse totale energie inname, wat voor een doorsnee volwassene maximaal 50g toegevoegde suiker per dag betekent.


“Als het gaat over yoghurt, is het belangrijk te weten dat in de geëtiketteerde hoeveelheid suiker in het product, eveneens de lactose is inbegrepen”, gaat Nathalie Guillaume verder. “Lactose valt niet onder de noemer van toegevoegde suiker, het betreft de suiker die van nature aanwezig is in melk. Het is dan ook de enige suiker die in een natuuryoghurt te vinden is”.

 

[1] een afname van 3% voor de periode 2012-2016 en de overige 5% tussen 2017-2020

[2] 56% van de bevolking bereikt niet de aanbevelingen voor calcium, zie De Ridder, K., Bel, S., Brocatus, L., Cuypers, K., Lebacq, T., Moyersoen, I., et al. (2016). De consumptie van voedingsmiddelen en de inname van voedingsstoffen. In S. Bel, & J. Tafforeau, Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Brussel: WIV-ISP

[3] De Ridder, K., Bel, S., Brocatus, L., Cuypers, K., Lebacq, T., Moyersoen, I., et al. (2016). De consumptie van voedingsmiddelen en de inname van voedingsstoffen. In S. Bel, & J. Tafforeau, Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Brussel: WIV-ISP.

[4] 56% van de bevolking bereikt niet de aanbevelingen voor calcium, zie De Ridder, K., Bel, S., Brocatus, L., Cuypers, K., Lebacq, T., Moyersoen, I., et al. (2016). De consumptie van voedingsmiddelen en de inname van voedingsstoffen. In S. Bel, & J. Tafforeau, Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Brussel: WIV-ISP.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.