Danone verkoopt aandelen in Yakult | RetailDetail

Danone verkoopt aandelen in Yakult

Danone verkoopt aandelen in Yakult
Foto: Seika Chujo / Shutterstock.com

Danone verkoopt twee derde van zijn aandelen in de Japanse zuiveldrank Yakult. De transactie is naar schatting goed voor zo’n anderhalf miljard euro. 

 

Participatie van 21 naar 7%

Hoewel Danone de grootste aandeelhouder van Yakult blijft, verkoopt het voor 1,8 miljard dollar (ongeveer 1,4 miljard euro) aan aandelen van de Japanse drankenproducent en vermindert zo zijn participatie van 21 naar 7%. Danone is al meer dan tien jaar aandeelhouder van Yakult, terwijl de Franse voedingsproducent zelf ook al de concurrerende yoghurtdranken Activa en Actimel in portefeuille heeft. 

 

Waarom Danone de aandelen van de hand doet, heeft het niet bekend gemaakt, maar wellicht heeft het te maken met de recente intrede van de activistische investeerdersgroep Convex Management in zijn kapitaal. Zo'n maand geleden kocht de groep zich in en zette meteen druk op het management: Convex wijst erop dat de voedingsproducent zijn concurrentiële positie vooral in Europa weer moet aanscherpen. 

 

Strategisch weinig zin

Daarbij kunnen de vrijgekomen middelen na de verkoop van het Yakult-aandeel de nodige financiële slagkracht geven om verder te investeren. De volledige overname van de Japanse zuivelproducent lag toch al niet binnen de mogelijkheden, aangezien een eerdere poging van Danone om het belang te verhogen werd afgeslagen door de producent.

 

Strategisch had zo’n groot aandeel in het bedrijf dan ook nog weinig zin. Met een participatie van 7% blijft Danone immers toch de grootste aandeelhouder van Yakult en houdt het ook een zitje in de raad van bestuur. Yakult heeft al aangekondigd dat het de 24,6 miljoen aandelen zelf zal verkopen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.