Danone verkoopt aandelen in Yakult | RetailDetail

Danone verkoopt aandelen in Yakult

Danone verkoopt aandelen in Yakult
Foto: Seika Chujo / Shutterstock.com

Danone verkoopt twee derde van zijn aandelen in de Japanse zuiveldrank Yakult. De transactie is naar schatting goed voor zo’n anderhalf miljard euro. 

 

Participatie van 21 naar 7%

Hoewel Danone de grootste aandeelhouder van Yakult blijft, verkoopt het voor 1,8 miljard dollar (ongeveer 1,4 miljard euro) aan aandelen van de Japanse drankenproducent en vermindert zo zijn participatie van 21 naar 7%. Danone is al meer dan tien jaar aandeelhouder van Yakult, terwijl de Franse voedingsproducent zelf ook al de concurrerende yoghurtdranken Activa en Actimel in portefeuille heeft. 

 

Waarom Danone de aandelen van de hand doet, heeft het niet bekend gemaakt, maar wellicht heeft het te maken met de recente intrede van de activistische investeerdersgroep Convex Management in zijn kapitaal. Zo'n maand geleden kocht de groep zich in en zette meteen druk op het management: Convex wijst erop dat de voedingsproducent zijn concurrentiële positie vooral in Europa weer moet aanscherpen. 

 

Strategisch weinig zin

Daarbij kunnen de vrijgekomen middelen na de verkoop van het Yakult-aandeel de nodige financiële slagkracht geven om verder te investeren. De volledige overname van de Japanse zuivelproducent lag toch al niet binnen de mogelijkheden, aangezien een eerdere poging van Danone om het belang te verhogen werd afgeslagen door de producent.

 

Strategisch had zo’n groot aandeel in het bedrijf dan ook nog weinig zin. Met een participatie van 7% blijft Danone immers toch de grootste aandeelhouder van Yakult en houdt het ook een zitje in de raad van bestuur. Yakult heeft al aangekondigd dat het de 24,6 miljoen aandelen zelf zal verkopen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.