Danone wordt officieel een “bedrijf met een missie”

Danone wordt officieel een “bedrijf met een missie”
Foto: ricochet64 / Shutterstock.com

De Franse voedingsgroep Danone grijpt de coronacrisis aan om zijn maatschappelijke engagementen te versterken: de onderneming organiseert zich in lijn met een nieuwe Franse wet die een officieel statuut geeft aan bedrijven met een missie.

 

Geen ‘business as usual’

Danone gaat zijn sociale, maatschappelijke en milieudoelstellingen inschrijven in de bedrijfsstatuten, en een onafhankelijke commissie zal voortaan toezicht houden op de rapporten die het bedrijf uitbrengt over deze engagementen. Dat zijn voorwaarden die de zogenaamde ‘PACTE’-wet stelt, die eind 2019 in Frankrijk werd ingevoerd en die een wettelijk kader biedt aan bedrijven die hun maatschappelijke ambities een officieel statuut willen geven. Zo wordt Danone een "entreprise à mission", een bedrijf met een missie.

 

De timing is niet toevallig, verklaart CEO Emmanuel Faber: "De huidige situatie vereist dat bedrijven meer dan ooit hun sociale nut bewijzen en dat merken hun engagementen versterken om het vertrouwen van de consument te behouden", meent hij. Als gevolg van de Covid-19-crisis bestaat er niet langer zoiets als 'business as usual'.

 

In dienst van de samenleving

Danone maakt met deze beslissing geen bocht van 180 graden: al sinds 2005 heeft het bedrijf voor zichzelf een missie gedefinieerd, namelijk "gezondheid te brengen door middel van voeding aan zoveel mogelijk mensen". Wat nieuw is, is dat die missie nu ook wettelijk afdwingbaar wordt. De beslissing is ook geheel in lijn met de ambitie van de groep om tegen 2030 voor zijn volledige business wereldwijd de B Corp-certificering te behalen. De merken en bedrijven van Danone moeten de samenleving en de mensen dienen, vindt Faber, die alvast het goede voorbeeld geeft door zelf vanaf 1 juli 30% van zijn vaste verloning af te staan.

 

Danone is niet het eerste Franse bedrijf dat de nieuwe wet aangrijpt om zijn ambities inzake maatschappelijke verantwoordelijkheid aan te scherpen (die primeur was voor cosmeticabedrijf Yves Rocher, zoals CEO Guy Flament recent aan RetailDetail vertelde), maar wel het eerste dat op de beurs genoteerd is.